Det har betydet meget for det snart albumaktuelle bands indre psykologi, at de nu kun er tre
Til sommer er det knap fire år siden, Mew sidst var albumaktuelle. Det seneste album med det danske band er And The Glass Handed Kites, der udkom i september 2005, og det følges således inden længe – til juni er planen – op med et endnu unavngivet album. Dansk musiks guldfirer er siden sidste album blevet reduceret til et trekløver, efter at bassist Johan Wohlert valgte at forlade bandet, dels for at hellige sig et liv som familiefar, dels for at prøve nye musikalske kræfter sammen med sin søns mor, Swan Lees Pernille Rosendahl, i The Storm. Meget passende er Mew både live og i studiet blevet suppleret af Bastian Juel, der har spillet sammen med netop Swan Lee.
Om Johans exit fortæller bandets forsanger og altmuligmand Jonas Bjerre:
– Jamen, jeg havde haft det lidt på fornemmelsen i et stykke tid. Man kunne mærke, at han ikke var så glad for at turnere hele tiden. Det har vi alle sammen haft det hårdt med i perioder, men han havde det hårdt på en anden måde. Det var selvfølgelig enormt trist og svært at acceptere, fordi vi havde spillet sammen i så mange år.
Var det som et kærestepar, der gik fra hinanden?
– Nej, for et kærestepar, der er gået fra hinanden, har ofte lidt bitre følelser over for hinanden.
Det kunne man jo også have en forventning om, at I trods alt kunne have.
– Det har vi overhovedet ikke. Det har der aldrig været. Der har ikke været nogen, der har kunnet bebrejde nogen noget – sådan er verden bare, og vi har et rigtig godt forhold til Johan i dag. Vi ser ham så ofte, vi kan, men han har jo også travlt. Han bor ikke så langt fra mig, så nogle gange drikker vi en kop kaffe sammen. Det er jo slet ikke i samme omfang som dengang, vi arbejdede sammen, og det er selvfølgelig trist.
Hvad har det gjort for dynamikken i bandet, at I pludselig kun var tre?
– Det har betydet enormt meget for vores interne psykologi. Man er vant til at kommunikere på en bestemt måde, og når man så kun er tre, skal man finde en ny måde at gøre det på. Men sådan er livet jo - du kommer ikke igennem det, uden at skulle omstille dig. Rent teknisk har det også betydet noget, for når man bygger skelettet af en sang op, så skal der være noget, der bærer progressionen, og det gør bassen jo rigtig godt – især hvis man laver grundtoner – så dér har jeg spillet meget af det på klaver.
Det nye album er fortrinsvist blevet indspillet i Brooklyn og mikset på Manhattan. Valget af producer er faldet på Rich Costey, der også stod for vellyden på Frengers fra 2003. GAFFA var med i studiet, og du kan i forbindelse med pladeudgivelsen læse det interview, som ovenstående er et kort uddrag af. Mew er desuden på plakaten til dette års Beatday i Valbyparken, og bandet spiller på festivalens anden dag, den 15. august.