Små artister kan nu nå deres fans med Spotify, på samme måde som de kan med netradioen Jango
I midten af sidste uge åbnede Europas mest populære streaming-tjeneste, Spotify, dørerne for artister der ikke er på et af de større selskaber. Det betyder at alle – mod betaling – kan få deres musik på Spotify, og på den måde nå ud til nogle af Spotifys mere end syv millioner europæiske brugere.
Den nye mulighed for uafhængige artister er kommet i stand gennem et samarbejde mellem Spotify og den digitale musikdistributør Tunecore. Tunecore giver alle mulighed for at sælge deres musik gennem iTunes, og andre online-butikker, for 60 kroner om året per sang. Det er også muligt at få sin musik på Spotify via CD Baby.
Spotify, der endnu ikke er officielt tilgængeligt i Danmark, har over syv millioner brugere i Europa, og noget tyder på at de inden året er omme også åbner i USA.
Vi danskere kan i stedet glæde os over Jango, en gratis netradio, der også har over syv millioner brugere, dog primært i USA og Canada, men stadig er relativt ukendt i Danmark. På Jango kan man oprette en række stationer, der automatisk spiller de kunstnere man vælger, samt lignende kunstnere. Gradvist bliver ens stationer bedre og bedre, efterhånden som Jango lærer ens præferencer at kende.
Danske kunstnere, uafhængige eller ej, kan – også mod betaling – blivet spillet på Jango, og som med Spotify nå deres fans på den måde.