Ølfabrikken har budt 10.000 for et ukendt nummer, logoplacering og intimkoncert med The Freudian Slip
I januar præsenterede den pladedebuterende duo The Freudian Slip deres noget alternative pladeselskabskoncept 10.000 Records, som kort fortalt går ud på, at selskabets pladeudgivelser finansieres via auktioner, hvor man kan byde minimum 10.000 kroner for et eksklusivt nummer, der kun findes i et eneste eksemplar, med et band tilknyttet 10.000 Records. Pengene fra auktionen går direkte videre til det næste band, der signes på 10.000 Records, og køberen er på den måde med til at støtte ny dansk musik og får ud over det eksklusive nummer også en intimkoncert med bandet samt sit logo på cd'er, annoncer og plakater med den næste udgivelse fra 10.000 Records.
Da GAFFA.dk skrev om historien i januar, medførte det en heftig debat. Mange brugere mente, at idéen ikke var helt gennemtænkt, og at der næppe var nogen, der ville byde 10.000 kroner for en sang, som man i øvrigt ikke har mulighed for at høre på forhånd, lidt logoer og en intimkoncert.
Ikke desto mindre har The Freudian Slip nu fået det første bud. Det kommer fra det lille bryggeri Ølfabrikken, der har budt minimumsbeløbet på 10.000 kroner.
GAFFA har talt med Ølfabrikkens direktør Lars Dietrichsen for at høre, hvad der har fået ham til at byde 10.000 kroner for en ukendt sang, lidt annoncering og en intimkoncert.
- Jeg synes, det er en glimrende idé. Jeg er selv iværksætter og vil gerne støtte et nyt initiativ. Jeg synes, 10.000 Records har en sjov og ydmyg tilgang til musikbranchen, og så synes jeg, The Freudian Slip er et godt band. De minder lidt om Ting Tings, som jeg har set live, og det var skidegodt.
Hvis der er andre, der også byder på nummeret, vil I så byde over det for at vinde auktionen?
- Det er ikke utænkeligt, men jeg har ikke forholdt mig til, hvor meget nummeret er værd rent musikbranchemæssigt. Men jeg synes som sagt, at idéen er god.
Hvis I nu vinder auktionen, hvad vil I så gøre med intimkoncerten?
- Vi regner med at holde en koncert for vores kunder, altså de barer, der kun har vores fadøl på vores haner. Og det er der bare i København 100 barer, der har. Vi har gode forbindelser til Studenterhuset og Pumpehuset, så vi holder nok koncerten et af disse steder.
Og hvad vil I gøre med det eksklusive nummer?
- Ja, nu har vi jo ikke hørt det endnu. Men hvis det passer ind, kan det være, vi kan bruge det i en tv-reklame, ligesom vi eksempelvis sidste år brugte et nummer af Nordstrøm i en tv-reklame. Det kræver godt nok en speciel aftale med bandet, men det kan da være, de er til at tale med.
Ja, for det ligger faktisk ikke i aftalen, at man kan bruge sangen i reklamer, så vidt jeg er orienteret. Jeg ringer lige til Noah Rosanes fra The Freudian Slip og 10.000 Records for at finde ud af det.
- Nej, det er rigtigt nok, når man køber det eksklusive nummer, har man de samme rettigheder, som hvis man købte det på eksempelvis iTunes, fortæller Noah Rosanes. - Forskellen er bare, at nummeret her er eksklusivt og kun findes i dette ene eksemplar, som var der tale om for eksempel et maleri. Men vi kan godt lave en særaftale med køberen om, at vedkommende kan bruge sangen i en reklame. Det kommer helt an på, hvad vi kan blive enige om, og hvad prisen er.
10.000 Records' filosofi, med selskabets egne ord:
1. 10.000 Records er en helt ny måde at drive et pladeselskab på, hvor musikbranchens økonomiske krise bliver vendt til nye muligheder.
2. For at blive udgivet på 10.000 Records, skal artisten kunne indspille og mikse et album for højest 10.000kr.
3. 10.000 Records søger derfor artister, der kan få maksimalt potentiale ud af få økonomiske midler.
4. De artister der udgives på 10.000 Records, skal donere et nyt nummer, der aldrig er blevet opført eller udgivet før til 10.000 Records musik-auktion.
5. 10.000 Records auktionens start-bid er på 10.000kr.
6. Pengene fra auktionen går til den næste udgivelse på 10.000 Records. Køberen af auktionsnummeret er på den måde med til at finansiere ny dansk musik.
7. Køberen får et 100 procent unikt nummer, der kun findes i ét eksemplar - aldrig hørt af andre end køberen og artisten.
8. Køberen, hvad enten det er en virksomhed, privatperson, forening et cetera kan vælge, om de holder nummeret helt for sig selv, eller om nummeret også skal foræres til andre for eksempel medarbejdere, familie eller venner.
9. Køberen bliver krediteret som sponsor på 10.000 Records' følgende udgivelse, hjemmeside, plakater og så videre. Køberen får desuden en intimkoncert med artisten bag auktionsnummeret.
10. 10.000 Records giver artisterne en ramme at arbejde indenfor. De får en distributionsaftale, auktionsbeløbet, rådgivning, rabatordinger med mere. Men ansvaret og drivkraften ligger hos artisten selv.