Den canadiske sanger, sangskriver og ikke mindst violinist lover at spille det, folk ønsker, når han gæster VoxHall lørdag med sit enmands-setup
Den canadiske sanger, sangskriver og ikke mindst violinist Owen Pallett kan opleves til Pop Revo-festivalen på VoxHall i Aarhus 30. april. Owen Pallett har udgivet tre album, de første to under kunstnernavnet Final Fantasy, opkaldt efter videospillet af samme navn. Efter en henvendelse fra spilproducenten Square/Enix opgav han dog aliaset og optræder nu under sit eget navn.
Owen Pallett udgav han sidste år det meget anmelderroste album "Heartland", som GAFFAs anmelder Erik Barkman tildelte fem stjerner og blandt andet skrev følgende om: "...et forrygende smukt album, hvor Pallett med hilsener til Scott Walker, Divine Comedy og Magnetic Fields skaber sit helt eget univers af klassisk popmusik – og en perlerække af vidunderlige melodier at fylde i det."
Derudover er Owen Pallett også kendt som strygerarrangør for en lang række forskellige kunstnere – fra Arcade Fire over Beirut til Duran Duran.
GAFFA har fanget Owen Pallett på landevejen for at høre lidt om, hvad vi har i vente, og hvad Pallett ellers er optaget af for tiden rent kunstnerisk.
Hvad kan vi forvente af koncerten til Pop Revo?
– Hvad som helst. Jeg spiller det, folk ønsker.
Og du er alene på scenen, som du plejer?
– Ja, jeg stiller op som solist med mig selv på sang, violin, keyboard og loop-pedaler, så jeg kan loope mit eget violinspil og spille det i mange lag oven i hinanden.
Koncerten er en del af den såkaldte Pop Revo-festival, som med arrangørernes ord "præsenterer musik fra kanten af den legesyge indiescene, men uden at smide folk af i svinget. Pop Revo graver legender frem fra de mølædte pladesamlinger, men uden at det støver. Folkene bag Pop Revo er særdeles selektive. Men ikke så meget, at det gør noget." Hvordan har du det med den beskrivelse?
– Det lyder da fint. Jeg stiller op hvor som helst, folk vil høre mig. Jeg har også både spillet på klassiske festivaler og sågar også en metalfestival, den norske Inferno Festival, fordi arrangørerne godt kunne lide mig.
Hvordan kan det være, at du optræder alene?
– Sådan startede jeg med at lave musik, og det fungerede fint. Men jeg er faktisk meget snart færdig med at spille på den måde. Jeg har én koncert mere efter Aarhus-koncerten, og så starter jeg en ny turné, hvor jeg har en bassist og en trommeslager med. Jeg har faktisk længe ønsket at have bas og trommer med, men det er først nu, det har kunnet lade sig gøre rent praktisk.
Dit seneste album, "Heartland", var indspillet med et stort orkester, Prags Symfoniorkester. Hvorfor ville du have den helt store orkesterlyd med på det album?
– Jeg ville prøve at eftergøre den energi, der hurtigt viste sig at komme ud af mine solokoncerter, hvor jeg loopede min violin og spillede den i mange lag oven i hinanden. Derfor var det omvendt heller ikke svært at nedskalere sangene fra stort orkester til mig og mine loops.
Hvad er det, der er så fascinerende ved strygerlyden, som du dyrker så meget?
– Jeg ved faktisk ikke, om den er særligt fascinerende, men violin er det instrument, jeg spillede som barn, og det var egentlig lidt tilfældigt, at det var det instrument, jeg begyndte at spille. I gymnasiet spillede jeg også guitar og klaver, men da jeg begyndte at læse musik på universitetet, vendte jeg tilbage til violinen. Og jeg kan godt lide musik med et fyldigt lydbillede.
Læs hele interviewet i GAFFAs artikelsektion
Læs mere om Pop Revo på festivalens hjemmeside og køb billetter via GAFFA Live.