Adam Yauch har gjort det umuligt at bruge hans musik i reklamer
Adam Yauch, en tredjedel af den banebrydende hiphop-gruppe Beastie Boys, døde tilbage i maj måned af kræft i en alder af blot 47 år. Yauch, også kendt som MCA, nåede inden sin død at udfærdige et testamente, hvori der blandt andet står, at hans livsværk med Beastie Boys ikke må blive solgt videre til reklamebrug, skriver music-news.com.
Rapperen efterlader sig et hus til en værdi af 6,4 millioner dollars til sin kone og datter, men gør det samtidig også umuligt for dem at tjene penge på hans musik gennem salg til reklamer. Hvordan testamentet påvirker de to andre Beastie Boys-medlemmer og deres mulighed for at sælge den fælles musik til reklamebrug, vides endnu ikke.
Yauch var med til at stiftte Beastie Boys i 1981. Bandet startede som en hardcore punk-gruppe, men begyndte snart at eksperimentere med hiphop. De brød stort igennem med deres første rigtige album "Licensed to Ill" i 1986. Albummet var det bedst sælgende rap-album i 80'erne, og det første rap-album til at nå nummer ét på Billboard-hitlisten. De følgende albums "Paul's Boutique", "Check Your Head", "Ill Communication" og "Hello Nasty" cementerede Beastie Boys' status som superstjerner.
Ud over sin karriere med Beastie Boys var Yauch stærkt involveret i bevægelsen Free Tibet. Yauch var med til at arrangere den første "Tibetan Freedom"-koncert i San Franciscos Golden Gate Park i 1996, hvor 100.000 mennesker deltog – den største amerikanske velgørenhedskoncert siden Live Aid i 1985.
Beastie Boys nåede inden Yauchs død at blive indskrevet i Rock and Roll Hall of Fame.