Viral markedsføring for dummies, og musikere
Musikeren og karriererådgiveren Maiken Ingvordsen indfører læseren af "Music Cookbook" i næsten alle hemmelighederne - og en del af tankerne bag - digital markedsføring. Fornuftigt nok skipper hun selve det at lave musikken, og bruger kun energi på hvad man så gør med den bagefter. Hun har teorien i orden og tydeligvis gode egne erfaringer, men det er godt nok deprimerende læsning.
Som læser kan man ikke undgå at føle at det må være vildt spændende at være musiker i dag, for alle andre end musikere. Man skal bare lige sætte sig ind i en håndfuld programmer, have lyst til at bruge to-tre timer hver dag foran computeren på at brande sig selv på nettet, sætte sig ind i en række regnskabsmæssige, bureaukratiske og juridiske forhold, brænde for selvdokumentering (billeder, updates, video) og i det hele taget have lyst og tid til at udfylde alle de opgaver, der helt sikkert er folk, der er bedre til og har mere lyst til end dem, der vel egentlig primært gerne vil lave musik.
Til gengæld er "mulighederne bedre for den enkelte kunstner end nogensinde før". Det kan godt være at det er nemmere at komme af med sin musik end før, men jeg tvivler stærkt på at det er nemmere rent faktisk at tjene penge på den, og det er udgangspunktet for bogen. Men Ingvordsen er ikke naiv, hun ved godt at der måske er to-tre år, hvor det er svært at få til at løbe rundt, men så kører forretningen også og du kan leve af det.
Logisk opbygget og gode grunde
Der er mange gode illustrationer, der giver et fint overblik over de forskellige kapitler. Hvad enten det drejer sig om din digitale identitet, hvilke platforme du bør bruge tid på, hvor/hvordan man kan tjene penge på at være musiker og så videre. Og de er yderligere toppet op med anbefalinger af hjemmesider, services og programmer som Ingvordsen har gode erfaringer med. Sine steder ligner det reklame, men på den anden side er det rart med nogle konkrete forslag og ikke bare "et redigeringsprogram".
KODA har udgivet bogen, og de har selvfølgelig en interesse i af at afhjælpe selvmedlidenheden og tuderiet fra lidende kunstnere og vise en vej videre. For musikbranchen er ganske rigtigt ikke i en krise, men i en anden situation. Så det giver fin mening at anspore til DIY-kulturen og iværksætterånden, men jeg har svært ved at se unge musikere have tid til at bygge en karriere op samtidigt med at skulle brødføde sig selv og måske også være kreativ. Dermed ikke være sagt at det er umuligt, men det er ekstremt meget tid der skal afsættes til ikke-kreative aktiviteter for at få lov til at være kreativ.
Selvom Ingvordsen ikke er nærig med eksempler fra sit eget virke, så er der også blevet plads til seks cases. Mike Sheridan, Efterklang og fire andre fortæller om hvordan de bruger primært Facebook og YouTube til at knytte stærkere bånd til lytterne. Med enkelte undtagelser får det kunstnerne til at fremstå langt mere overfladiske og indholdstomme end jeg ved de er. Hvis det kan inspirere nogle at læse deres succes-historier er det selvfølgelig fint, men umiddelbart understøtter de mest den generelt nedladende tone der er igennem bogen: Hvis du ikke engang kan det her … .
Man skal ikke lade sig narre af den engelske titel, bogen er skrevet på dansk, og tager udgangspunkt i en dansk juridisk virkelighed. Og selvom markedet er globalt fra starten af, så er der nogle regler omkring rettighedslovgivningen der er særegent dansk, så det er godt at få klarlagt de genveje der viser sig at være fælder.
Samlet
I det hele taget er de afsnit hvor Maiken Ingvordsen viser hvordan man direkte kan overføre reklame- og handelsteori til musikbranchen klart de bedste. Der bliver sat korrekte begreber på, og de bliver forklaret og vist med eksempler som de fleste kan genkende.
Ingen tvivl om at det er en bog der kan inspirere mange musikere til at gøre noget, men jeg tror også den kan have den modsatte effekt for lige så mange. Man kan godt føle sig druknet i ting man burde gøre, hvis man vil tages seriøst. Og selvom det selvfølgelig ikke er bogens agenda at snakke om musik-delen af det, føles det alligevel som om at kvaliteten af denne kommer i sidste række.
Karakter: 3 ud af 6 stjerner.
Læs mere om bogen her.