Nu er de nominerede til "Årets Nytænker" klar
Danish Music Awards 2012 bliver afholdt i Forum den 10. november, og igen i år vil streamingtjenesten Spotify præsentere innovationsprisen "Årets Nytænker", der tildeles til en kunstner eller et band, som har været specielt kreativ og innovativ. Spotify er iblandt DMA's sponsorer og vil også uddele prisen til selve showet.
I år er de fem nominerede kandidater til prisen blevet Muri & Mario, Christopher, Cheff Records, Tina Dickow og Niklas. Vinderen af prisen modtager en Spotify-marketingskampagne til en værdi af 200.000.
"At være nytænkende og kreativ som kunstner er vigtigt for at skabe opmærksomhed omkring sin musik, men absolut vigtigst er det at bygge en stærk relation til sine fans, og her spiller sociale medier en vigtig roller," fortæller Sofie Grant, pressechef for Spotify.
Muri & Marios er nomineret, fordi de har formået at inddrage deres fans, som har engageret sig ved at skabe deres eget videomateriale til sangen "Hun Tog Min Guitar". Christopher er blandt de nominerede, da han i forbindelse med sin efterårsturné har givet sine trofaste fans muligheden for at komme på scenen og synge den nye single, duetten "Colours", med ham.
Musiker- og producerkollektivet Cheff Records har fået succes med kreative videoer på YouTube og stærke kanaler på de sociale medier og har været gode til at interagere med publikum, mens Tina Dickow har taget flere innovative skridt. For eksempel lavede hun i forbindelse med sit nyeste album "Where Do You Go To Disappear?" et Instagram-hashtag, hvor folk har kunnet vise billeder af de steder og ting, som får dem til at forsvinde.
Niklas (billedet) er nomineret, da han har været med til at flytte grænserne for, hvor og hvordan man møder sine fans. Han lavede i samarbejde med 7-Eleven og Spotify en pop-up-fest i København, hvor han skabte en viral kampagne, der har været med til at sætte nye standarder for markedsføring.
Fra i dag kan Spotify-brugere afgive deres stemme og være med i lodtrækningen om billetter til DMA.