Nyhed

Dagbog om teaterkoncerten The Raven kapitel 7

Komponist Johnny Stage fortæller om forberedelserne til og gennemførelsen af teaterkoncerten med Claus Hempler i hovedrollen

Se flere billeder fra forberedelserne i GAFFAs gallerisektion.

Fredag den 11. og lørdag den 12. januar spillede teaterkoncerten "The Raven" på Københavns Musikteater. Teaterkoncerten har Claus Hempler, Anne Vester Høyer og Julia Schmidt i hovedrollerne og byder på nyskrevne sange med forlæg i digte af den  amerikanske forfatter Edgar Allan Poe (1809-1849). Begge spilledage var i øvrigt udsolgt, men teaterkoncerten sættes op samme sted 14. og 15. juni.

GAFFA har fået komponisten og musikeren Johnny Stage til at skrive dagbog om forberedelserne til og gennemførelsen af teaterkoncerten. Prøverne og dagbogen startede fredag den 4. januar i Københavns Musikteater i Kronprinsensgade 7 i det indre København.


I hovedrollerne: Claus Hempler, Anne Vester Høyer og Julia Schmidt.
Musikere: Johnny Stage, Ida Bach Jensen og Henriette Groth.
Instruktør: Anders Lundorf. Musikalsk instruktør: Allan Klie.
GAFFA-dagbog og fotos: Johnny Stage.

DAGBOG #7 - Sidste forestilling

Final curtain:

Lørdag d. 21.1. Mærkelig dag hvor man ikke rigtig ved hvad man skal foretage sig? Efter at have boet på teatret i en uge føles det helt underligt ikke at nærmest vågne op derinde. Og hvad søvn angår, må jeg vente endnu en hel uge med den luksus, da nye presserende opgaver allerede banker på døren i morgen.

Kl.17.57: møder ind på teatret med jordens nok dårligste burger, finder jeg ud af små 7 minutter senere da den ligger på bunden af min mave og gærer. Jeg hælder cola, vand og kaffe på den, uden noget hjælper. Et fælt fremmedlegeme er flyttet ind i min krop, men jeg regner med at nedkomme søndag med gespensten. De forskellige fra holdet møder langsomt ind, der hviler en anden slags ro, men også en underlig vedmodig stemning denne sidste aften - sidste forestilling.

Ghost in the machine:


Alle går på deres egen facon rundt og tjekker teknik, øver fraser, stemmer, lys bliver justeret. Jeg undrer mig over hvor mystisk min guitar egentlig stemmer i forhold til jeg var en af de sidste der forlod teatret igår, og en af de første der kom i dag. Den guitar har fulgt mig i 23 år, jeg kender dens anatomi og den er nærmest ikke-følsom for klimaskift og har været kastet rundt flere gange uden at gå ud af stemning, men nogen har stemt kraftigt om på den. Allan bekræfter at det sandsynligvis har at gøre med spøgeriet herinde, ikke noget dårligt, blot vil "de" lige markere at "de" osse er her. Hmmm, og hvad har de ellers været i gang med????

Den skæggede dame:


En time før showtime møder Hempler forpustet ind og spørger om han er for sent på den? Han var lige nødt til at tage imod en større ladning af de specielle franske cigaretter han jævnligt får fløjet ind og leveret til døren.


Ingen panik, vi er i god tid og han tænder roligt hele to smøger som han hiver ned på bare fem hvæs. Anne har haft problemer med et kunstigt overskæg som hun ifører sig i en af scenerne. Det er faldet af flere gange under prøverne, og også i går ved premieren røg den ene side af, og hun kæmpede med at fastgøre det undervejs uden at det blev bemærket.

Lydguru Erik og Lysguru Mikkel har fundet en flaske trælim som de overbeviser Anne om er det bedste at bruge når lortet ikke vil sidde fast. Det meste af musikteatret er limet med trælim, så hvorfor skulle det ikke også kunne holde et kunstigt overskæg?

Absinth og bye-bye:

Die AA er blevet reduceret til A, da instruktør Anders Lundorph har valgt at lægge sig med influenza. Anden halvdel, Allan Klie har været en guttermand og sørget for adskillige flasker absinth til festen efter. Da vi en time og tolv minutter senere er færdige meddeler han glædeligt at det har været en større succes, og man fra teatrets side har valgt at genopsætte "The Raven" allerede igen d. 14. + 15. juni i Københavns Musikteater og sandsynligvis også flere andre steder i løbet af efteråret.
Vi takker efterfølgende af i teatrets bar til rygklap, tårer og Absinth i lange baner.

ANNONCE