Den gamle Gasolin'-guitarist vil ikke se Mick Jagger & Co. på årets Roskilde Festival
Se flere billeder af Franz Beckerlee i GAFFAs gallerisektion
Da GAFFA overværede kulturminister Marianne Jelved tage det første spadestik til Danmarks Rockmuseum i Roskilde, tæt på festivalpladsen, var den gamle Gasolin'-guitarist Franz Beckerlee blandt tilhørerne. Beckerlee er en af initiativtagerne til rockmuseeet, og GAFFA benyttede lejligheden til at høre lidt om Beckerlees forhold til Roskilde Festival og rockmuseet.
Jeg kan forstå, at du er en af medinitiativtagerne til rockmuseet, hvordan skal det forstås?
– Det er måske lige at stramme den, men på et tidspunkt blev jeg kontakt af Nationalmuseet, der gerne ville låne min gamle Royal Air Force-uniformsjakke, og så var det, vi kom til at tale om, at der var så mange gamle effekter, at man burde samle dem på et rockmuseum. Ikke for at sætte os selv op på en piedelstal, men for at vise, hvor stor betydning rockmusikken fik for hele samfundet. Rocken blev jo ungdommens talerør i den vestlige verden.
Hvad er dit forhold til Roskilde Festival?
– Vi spillede her jo i de tre første år (1971-73, red.), men så blev vi trætte af, at de danske bands blev betalt med pebernødder i forhold til de udenlandske. Så da vi fik en kontrakt det fjerde år med et bestemt honorar angivet, sagde vi, at vi ville spille, hvis vi fik pengene udbetalt i dollars og ikke kroner. Så hørte vi ikke fra dem mere. Jeg er kommet der senere som tilhører, men der var en lang periode, hvor jeg ikke var her, og da jeg kom tilbage for syv-otte år siden, blev jeg meget imponeret over, hvor kæmpestort det er blevet, med stadig meget velordnet. Det er imponerende.
Hvad så med i år, skal du se noget?
– Jeg har fået en fribillet til fredag, fordi jeg sidder i rockmuseets bestyrelse, og der skal vi mødes, så der vil jeg se noget, hvis jeg kan finde noget, som lyder spændende. Min kone skal se Stones og Stevie Wonder (som spiller torsdag og søndag, red.), men det skal jeg ikke. Jeg synes, Stones er blevet en parodi. De var gode i 60'erne og 70'erne, men de sidste mange år har de gentaget sig selv, de spiller ikke særlig godt i dag, og Mick Jagger bruger paryk. Det virker, som om de kun gør det for pengenes skyld, og det er tankevækkende, at Mick Jagger har været på forsiden af Financial Times for sin evne til at tjene penge. Og så har han ladet sig adle. Jeg forstår godt, at Keith Richards reaktion var "he betrayed us".
Savner ikke musikken
Du har ikke spillet guitar i 20 år. Hvorfor stoppede du egentlig?
– Jeg syntes, jeg havde udrettet det, jeg kunne, og musikbranchen var blevet for kommerciel. I Gasolin' kunne vi få lov at gøre, hvad vi ville, så længe vi solgte plader, for cheferne på pladeselskabet var slet ikke interesseret i musikken. I dag bliver grupperne jo omvendt ofte skabt af musikindustrien, med boybands og auditions og alt muligt. Desuden ville jeg gerne tilbage til billedkunsten, som jeg oprindeligt kom fra.
Får du ikke lyst til at komme tilbage på scenen, når du sådan besøger Roskilde Festival og det kommende rockmuseum – kan den gamle cirkushest ikke lugte savsmuldet?
– Nej, det gør jeg faktisk ikke. Jeg er ude af form som guitarist, og jeg er så heldig, at jeg har kunnet leve nogenlunde af en kombination af royalties for de gamle sange og salg af kunst. Efterhånden i nogenlunde ligelig fordeling. Jeg får da solgt stort set alle de værker, jeg skaber.
Men du lever jo ikke i sus og dus som dengang med Gasolin'?
– Nej, men det har jeg prøvet, og jeg savner det ikke.
Men du medvirkede dog på et nummer med gruppen Electric Guitars sidste år?
– Ja, men det var også kun, fordi de spurgte så pænt. De havde jo en sang med alle deres guitaridoler (Aske Jacoby, Poul Halberg, Billy Cross, Mikkel Nordsø, Jacob Binzer, Per Møller, Tim Christensen, Uffe Steen og Jens Runge, red.) – og så ville de have mig med, og det fik de så. Men jeg sagde til dem, at jeg kun kunne spille i ti minutter, for mine fingre er jo som en barnenumse nu.
Se flere billeder af Franz Beckerlee i GAFFAs gallerisektion