Nyhed

Hør ugens bedste albums

GAFFA har fundet ugens bedst anmeldte nye albums og samlet dem i en playliste

Lad os atter samle op på en uges forløb med de bedste album udgivet. I denne uge har der været rigtig meget at vælge imellem, men GAFFA har alligevel formået at koge det ned til otte album. Vi har et slacker-ikons comeback - og det er ikke det eneste comeback denne uge endda -  vi har en dansk kending, vi har danske debutanter, jamen, vi kommer vidt omkring. Soul, folk, rock og hiphop. Mangler du musik til din solbeskinnede weekend, kan du trygt lytte til ugens playliste. Der er bestemt noget at komme efter for enhver smag: Beck, Neneh Cherry, East India Youth, The Great Dictators, Green Lives, Poul Krebs, Marwan og St. Vincent (billedet).

Beck er tilbage, og han har sporet sig tilbage ind på sporet af sit album "Sea Change" fra 2012. Det er med andre ord en majestætisk og ophøjet lytteoplevelse, som bliver godt hjulpet på vej af hans fædrene ophavs smukke strygerarrangementer. GAFFAs Lars Löbner Jeppesen er klar til at indstille sit vækkeur til tonerne af albummet for at sikre sig en blid start på morgenstunden, og han opsummerer i sin femstjerners anmeldelse:

"Hele herligheden er holdt i et gentilt tempo, der aldrig når over hvilepuls, og de fløjlsbløde ballader passer perfekt til Becks søvnigt snøvlende vokal. Helt magisk bliver det i Wave, hvor vokalen svæver vægtløst over faderen David Campbells krystalklare strygerarrangement. Eminent simpelthen. Andre klare højdepunkter findes i sange som den superdøsige Unforgiven, Country Down, der kanaliserer den kosmiske cowboy Gram Parsons og i den henrivende Blue Moon med en florlet outro, der låner fra Østens folkemusik."

Det er 18 år siden, Neneh Cherry udgav sit sidste soloalbum. Det tog hende små fem dage at rette op på det. "Blank Project" er blevet til et nysgerrigt og minimalistisk album, som over tid vinder i dybden. Det konkluderer Michael José Gonzalez i sin femstjerners anmeldelse:

"Albummet er blevet til på kun fem dage, og det er næppe en plade, der vil hærge hitlisterne med iørefaldende og syng-med-venlige pophits. Til gengæld vil Blank Project være en langtidsholdbar fornøjelse for dem, der i disse playliste-tider giver albummet tid og tålmodighed til at bundfælde sig og sætte sig fast. Lad der ikke gå 18 år før den næste."

Den 23-årige elektroniske musiker William Doyle har under navnet East India Youth udgivet sit debutalbum "Total Strife Forever". Albumtitlen kunne måske nikke til landsmændene i Foals' andet album, det roste "Total Life Forever". Simon Nathanael finder dog dele af albummet lidt fortænkt, men tildeler det dog alligevel fire pæne stjerner:

"På trods af en helt igennem banebrydende opfindsomhed og kompromisløs genreblanding fremstår den hypede debutplade en anelse kølig og distanceret, måske endda for konstrueret, i sine mange lag af sørgmodighed, episk surrealisme og støjende vildskab."

Der er fem stjerner til danske The Great Dictators fra GAFFAs Finn P. Madsen for deres debutalbum efter tre ep'er. Han opsummerer: "Selv om The National lurer i kulissen, får The Great Dictators med deres rige instrumentering som sav, banjo, autoharpe og harmonika sat en tyk streg under deres musikalske overlegenhed og intense udtryk, som på den dybt foruroligende og fremragende 'Sleep'."

Aarhusianske Green Lives er ikke nærige med deres sange. Debutalbummet "The Years" indeholder intet mindre end 16 sange. Det kunne blive en langtrukken affære, kunne man frygte, men det bandet klarer skærerne på fin vis. Michael José Gonzalez kigger ind bag bandets ydre og finder større kvaliteter på spil:

"Der er bestemt noget på spil hos aarhusianske Green Lives, der byder på folk-inspireret indierock, men bandet kigger længere end skovmandsskjorten og den akustiske guitar. Hør bare den charmerende og huggende klaverbårne This Morning Says It All, der på mange måder er kendetegnende for bandets kvaliteter som sådan, idet den er både skæv og smittende."

Han kvitterer med fire stjerner

Poul Krebs forklarer selv lyden på sit nye album "Asfalt" således: " Det er et projekt, jeg altid har drømt om at lave. At jeg valgte at gøre det på denne måde, betød også, at jeg ikke skulle instruere musikerne i, hvad der skulle spilles og ikke skulle spilles. Vi fandt sammen frem til den musikalske formel for sangene i en halvrund kreds med øjenkontakt hele vejen rundt. Vi skulle finde en fælles lyd, som lød godt, når alle spillede. Jeg har aldrig gået efter at lave noget perfekt, for ingen af de personer, jeg fortæller historier om, er perfekte."

GAFFAs Jan Opstrup Poulsen giver albummet fire stjerner med ordene: "Poul Krebs kommer på den måde vidt omkring på 'Asfalt', men ender som altid hjemme igen."

Efter tre år er Marwan klar med mere gangster-rap fra det aarhusianske nabolag. Tiden er dog ikke blevet spildt, og det er i høj grad blevet til et troværdigt album som ikke skorter på de højere produktionsdyder.

"Attituden emmer stadig af "gadens hårde dreng", men det er på en helt anden og mindre påtaget måde, end det har været før. Ét er teksterne, der virker troværdige i en langt højere grad end tidligere, noget andet er lydbilledet, som Troo.L.S. og Jonathan Elkær har lavet. Det er rigtig lækkert og fyldigt med masser af lag, og det klæder hans stemme rigtig godt – de har forstået at forene både det bløde, hårde, minimale og svulstige og tilpasse det hele til Marwans skarpe og mørke stemme", skriver Maria Therese Seefeldt Stæhr i sin firestjerners anmeldelse

Annie Clarke - eller St. Vincent - er klar med sit fjerde album, og det er såmænd titlet "St. Vincent". Den legesyge amerikaner byder på sit mest alsidige album indtil videre, og det går ikke ubemærket hen. Anmelderroserne er store, og GAFFAs Pelle Sonne Lohmann giver fem stjerner og skriver rosende: "Atter en gang har amerikaneren begået et voldsomt medrivende sammensurium af dybt kreative impulser, og Clark sætter således nok en gang en eftertrykkelig streg under sit enorme format som såvel skæv sangskriver som uortodoks og fandenivoldsk guitarist af rang."

Hør GAFFAs playliste med ugens bedste albums her:

ANNONCE