Vi har talt med direktør Øystein Ronander om festivalen før og nu
Den norske musikbranchefestival by:Larm fejrer i år 20 års jubiluæm, når festivalen løber af stablen i Oslo i dagene 2.-4. marts med unge bands og solister fra især Skandinavien, men også resten af Europa. by:Larm er en showcasefestival, hvor kunstnerne spiller korte koncerter på cirka 45 minutter ligesom på eksempelvis danske Spot og hollandske EuroSonic, og ligesom her er der også en lang række konferencer med professionelle fra musikbranchen.
Blandt årets optrædende blandt de offentliggjorte navne kan nævnes norske Jarle Bernhoft (billedet), Cashmere Cat og Sondre Lerche, svenske Jennie Abrahamson og Skott, finske Alma, engelske Maggie Rogers – kendt for hittet "Alaska" og for at få Pharrell Williams til at græde af rørelse – australske Julia Jacklin og mange flere.
De danske navne, der indtil nu er annonceret, er IRAH, Soleima, Code Walk, Gents, Silvester, Yasmin, Bisse, off Bloom, Katinka, The Minds of 99, Faustix, AV AV AV, Kidd, Norréll og Saveus.
GAFFA har talt med Øystein Ronander, leder af by:Larm, om hvordan festivalen har udviklet sig igennem årene.
Hvad var visionen, da du startede by:Larm?
– Den norske musikindustri var endt i et dødvande i halvfemserne, hvor der skete for lidt fornyelse og udvikling. Med få undtagelser var rockens norske storsælgere de samme som i slutningen af firserne, og der var en følelse af, at musikindustrien var stagneret og havde begrænset vilje til at udvikle nye talenter. Tanken var, at man ville stimulere innovation og fremdrift ved at skabe mere dialog mellem de forskellige dele af musikbranchen. Man ville skabe et uformelt møde mellem branchen, trække selskaber, arrangører, kunstnere, bookere, medier, kulturarbejdere og managers ud af hverdagen og få dem til at bruge et par dage til at hænge ud med hinanden, få ny viden og ikke mindst inspiration og nye idéer.
Har by:Larm altid været rettet primært mod musikindustrien?
– Til at begynde med, ja, men koncert/festivaldelen udviklede sig hurtigt til at blive lige så meget for et almindeligt publikum. Denne skelnen har altid været en af by:Larms udfordringer, at kommunikere en regulær festival for de almindelige mennesker, samtidig med, at der er et omfattende program, som kun henvender sig til musikindustrien. Vi arbejder konstant på at etablere by:Larm som en almindelig festival i folks bevidsthed, i år har vi blandt andet valgt at kalde liveprogrammet for by:Larm Festival for at markere en klar forskel fra konferencedelen.
Hvad er de største ændringer, der er sket i de 20 år?
– Fokus og formål har ændret sig, og antallet af deltagere er steget især fra udlandet. Hvis du ser bort fra dette og ændringer, som naturligt følger af at tilpasse sig en musikindustri i forandring og en ny musikvirkelighed, så er by:Larm i i bund og grund det samme. Vi er et sted, hvor du møder nye og gamle kolleger, tjekker udviklingen i branchen og får inspiration. Den største ændring i de sidste 20 år er formentlig sket i musikindustrien og ikke med by:Larm.
Kan du pege på et år eller en begivenhed, der står særligt stærkt?
– Det første, der falder mig ind, er koncerten til Honningbarna på Rockefeller i 2011. Bandet spillede den hidtil vigtigste koncert i deres karriere for det største publikum hidtil, og der var helt tydeligt en næsten ekstatisk energi i rummet. Det slog mig meget stærkt, at dette var et enestående øjeblik, vi var vidne til et band, som lige dér tog skridtet op fra undergrunden. Det opsummerer perfekt noget af essensen af by:Larm, og hvordan det kan påvirke et bands historie, hvis alt klapper.
Læs mere på festivalens hjemmeside