GAFFA.dk - Alt om musik
Året er 1967. Stedet er San Francisco. Den kun 21-årige studerende Jann S. Wenner etablerer magasinet Rolling Stone. I dag, 50 år senere, er Wenner stadig redaktør for sit ikoniske blad, der dækker både musikemner, politik og populærkultur generelt. Inden for musikjournalistik er Rolling Stone decideret historisk. Og nu er historien til salg. Det skriver The New York Times.
En ny medievirkelighed
I dag ledes Rolling Stone af den nu 71-årige Jann Wenner og hans 27-årige søn, Gus Wenner. De to har valgt at sælge bladet for at følge med den nye medievirkelighed – og salget kommer til at ske på intet ringere end året for magasinets 50 års fødselsdag.
”Der er et ambitionsniveau, som vi ikke kan leve op til alene, så vi er proaktive og bevæger os forud,” udtaler Gus Wenner til The New York Times. ”Publishing er en fuldstændig anden industri, end det var tidligere. Trends går i en bestemt retning, og det er vi meget opmærksomme på.”
Allerede sidste år solgte de en 49% aktie til BandLab Technologies i Singapore, uden at det har haft indflydelse på det redaktionelle arbejde. Jann Wenner har nu placeret Rolling Stones skæbne trygt hos sønnen Gus. Som han siger ”Jeg tror, det er tid til, at unge mennesker skal styre bladet.” Nu mangler de bare en køber, der forstår Rolling Stones mission og identitet – og som har penge til at føre brandet videre.
Musik med mere
Det traditionsrige magasin, som især er kendt for at dække musikkulturen lige fra nyheder til interviews og anmeldelser, har også bevæget sig inden for popkultur og underholdning, som alt sammen kobles i en politisk sammenhæng. I løbet af 80’erne og 90’erne rettede bladet sig mod en yngre målgruppe, og indholdet drejede sig fra musik og politik til også at handle om underholdning, tv, film og popkultur.