Producerne og musikerne GRO og Morten ‘Mört’ Jepsen har begge lagt karrierevejen forbi Den Rytmiske Højskole. Det har lært dem vidt forskellige ting, men fælles for dem er oplevelsen af at have stået på et musikalsk og menneskeligt springbræt, de ikke ville have undværet.
GRO
"Jeg kan huske, at vi ville meget med hinanden hele tiden. Og det var jo en smuk ting, at vi ville det
så meget, at vi blev helt udkørte. Det er virkelig en eksplosion af livsglæde"
Særligt i musikbranchen er det vigtigt at kunne samarbejde og få alle til at føle sig set og hørt, siger Julie Møller Christiansen. Det lærte hun under sit ophold på Den Rytmiske Højskole, og det gavner hende på flere måder i hendes arbejde som musiker og producer, blandt andet under kunstnernavnet GRO.
Der laver hun eksperimenterende popmusik med særligt fokus på elektroniske, sfæriske elementer og har udgivet albummene Columna (2021) og Better Be Yours (2023). Også når hun optræder live med sit soloprojekt, har hun fællesskabet i baghovedet.
– Jeg tænker meget over, hvordan publikum har det til mine koncerter. At de også oplever at blive
set og hørt på en måde. Det er en ting, jeg arbejder med performancemæssigt. At inddrage folk på
en behagelig måde, siger hun.
Som selvstændig producer og musiker har Julie Møller Christiansen blandt andet optrådt på Roskilde Festival, SPOT Festival og UHØRT Festival, produceret for andre artister, og hendes nysgerrighed på musikken og egne evner har også ført hende til teatrets og filmens verden, blandt andet som del af musikteaterlandsholdet på Østre Gasværk Teater.
Hun voksede op med musik i familien og lærte at spille mange instrumenter, men efter sin gymnasieuddannelse og hele “skoleræset” havde hun brug for at finde et fællesskab med andre, der havde en passion for musik. Og for tid til at lade tingene komme i deres eget tempo.
– Jeg tror egentlig bare, jeg gerne ville suge til mig. Jeg havde ikke noget specifikt mål med mit ophold på Den Rytmiske Højskole. Det var vigtigt for mig lige der at være åben. Man flytter sig selvfølgelig fagligt, men det handler også om at give tid til at udvikle sig som menneske, siger hun.
Og som kvinde i en mandsdomineret branche understreger hun vigtigheden af at møde kvindelige
rollemodeller på sin vej.
– Der var blandt andet en sammenspilslærer, jeg havde på højskolen, som viste mig, at man godt
må optage en masse plads, selvom man er en minoritet.
Morten ‘Mört’ Jepsen
"På Den Rytmiske Højskole blev jeg helt vildt besat af at lave musik på computeren. Jeg følte, at
der var et potentiale for at lave det, jeg godt kunne lide og lyttede til. Det var ikke out of reach"
Som førstegangsgæst på Roskilde Festival forelskede Morten Sønderby Jepsen sig i elektronisk musik. Det trak i ham. Samtidig begyndte hans “strømlinede” skoleliv at skubbe ham i en anden retning.
– Der skulle ske et twist, siger han.
Uden nogen erfaring med lydproduktion ringede han til Den Rytmiske Højskole, hvor han hurtigt fik bekræftet, at den skulle være hans twist. Samtidig blev det kimen til hans karriere som nu selvstændig pop-, R&B- og dance-producer under kunstnernavnet Morten ‘Mört’ Jepsen.
Han har over de seneste fire år produceret og skrevet for artister som CHINCHILLA, Ocean
Tisdall, URO, Bathsheba, Kryd og singaporeanske Haven og studerer nu på Rytmisk Musikkonservatorium i København. Hans musikalske rejse har også ført ham til England, hvor hans producerkarriere begyndte på The Academy of Contemporary Music.
Men hele den historie var ikke blevet skrevet, hvis det ikke havde været for det opkald.
– Det er højskolen, der har gjort, at jeg laver musik nu. Hvis ikke jeg havde været der og ikke fik undervisning af de mennesker, der var der, og ikke havde fået kendskab til musikproduktion, var det ikke noget, jeg ville have lavet. Så var jeg blevet fysioterapeut. Det har fuldstændig ændret resten af mit liv at gå der, siger han.
På faget elektronisk musik lærte Morten Sønderby Jepsen at bruge musikproduktionsprogrammet Ableton Live. Som computernørd kunne han pludselig forstå musik som programmering, noget håndgribeligt. Hans trommekundskaber fra barndommen kunne omsættes på drum pads, og skalaer var gjort fri af teori.
I dag er det hans levevej, men det er ikke kun musikalske færdigheder, han tog med sig derfra. Når
han laver sessions med forskellige artister, handler det om at skabe et rum med plads til sårbarhed
og uden for høje tanker om sig selv.
– Når man laver sessions, skal man også bevæge sig derud, hvor man ikke er tryg. Jeg er for
eksempel ikke sanger, men når jeg er i rummet med folk, så synger jeg for dem. For det handler om at kommunikere en idé og ikke føle sig dømt på det. Og det begyndte jeg at forstå da jeg gik på
Den Rytmiske Højskole, siger han.