Mikael Simpson: Posten, Odense

Mikael Simpson, Posten, Odense

Mikael Simpson: Posten, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

På et tidspunkt under sidste halvdel af aftenens koncert siger Mikael Simpson meget passende som introduktion til "Lad Det Staa", at han er 41, og at han gør, som han vil. Koncerten på det tidspunkt havde været en dansevenlig affære med tyktflydende bas og en hoftesvingende charmør med tykke krøller, skæg og briller. "Er Du Kommet For At Faa Noget?" blev det retorisk messet, mens hoveder nikkede og stammerytmerne kildede i trædepuderne hos stillestående fødder.

Mikael Simpson og band havde sammensat et sæt med en størstedel af fredags-numre eller festlige live-udgaver af sange, der på plade somme tider kan virke atmosfærisk søvndyssende. Sådan var det ingenlunde på Postens lille scene. For øjnene af de fremmødte publikummer blev den nordiske bas genfødt, som den var opstået med Trentemøller og Lulu Rouge og ja Mikael Simpson. Lyden lå godt i svinget hos alle beboerne i den elektriske by Phonodense. Hofterne rokkede, brillerne blev pudset og mundharmonikaen støvet af til en hjemsøgende solo under "Koldt" fra "Slaar Skaar"-albummet.

Thom Yorke buldrer mest

Der var ingen udklædte til denne lille-allehelgensaften, på trods af at Simpson ellers gerne havde uddelt fadøl til enhver trick-or-treater den aften. Til gengæld var Mikaels Simpsons spøgelses-vokal en sikker tilstedeværelse, og Thom Yorke havde nikket anerkendende ad den gispende og sukkende vokal, der komplementerede de energiske toner med swingende effekt. Knap så godt gik det under "Jeg Kan Se Det, At Du Ved Det", men hvis man nu skal være hudløst ærlig, så var der ikke så meget som en afbrækket fingernegl at sætte på sammenspillet mellem de fire mænd på scenen.

De sædvanlige gutter Asger Baden og Steen "Rock" Holbek kørte maskineriet på fuld damp, mens de trykkede og tastede løs på keyboards, Macbooks og trommemaskiner. Aftenens bedste spiller kunne dog kun være Henrik Vibskov på trommer. Til et højoktant "Morgenlys" galoperede trommestikkerne hen over sættet, og Simpson var i de allerbedste hænder. Ligeså var publikum. "Nu Skal Jeg Sige, at Jeg Elsker Dig" fra det Beyoncéstunt-udgivne Overspring fik i øvrigt også noget, der lød som en rigtig fin lille bliktrommesolo.

Ingen spøgelser i maskinen

Et glasklart højdepunkt kom efter et for-forpustet suk om, at bandet skulle igang med et jam. Det betød mere eller mindre blot, at et renpudset "Narkokys" ubesværet formede sig til det gamle radiohit "Jeg Sidder Fast". Hvis der på noget tidspunkt var en stemning, der kunne løfte taget, så var det, mens Mikael Simpson strakte mikrofonen ud til et publikum, som hidsigt svarede "vildt dyre!". Det var fænomenalt at opleve det mekaniske nummer fra Stille Og Uroligt svulme op gennem en levende og løs vokal, mens festen foran scenen tog mere og mere til. I den anden grøft lå en smuk smuk version af "Put Mig". Vibskov og Holbek forlod scenen for at overlade sangen til Simpson og Baden, der leverede en oplevelse udadtil inderlig og inderligt udadvendt. Jeg fik sådan lyst til at putte den stakkels mand.

Desværre var der også et par sange, der led under at skulle efterfølge store udladninger som "Jeg Sidder Fast" og "Morgenlys". Det gik ud over den ellers så fine "Slaar Skaar" og det lidt ligegyldige David Bowie-cover "Lad Os Danse". Sangene stod måske bare for meget uden for koncertens optændte stemning og mindede for meget om det velkedte. Coveret af "Let's Dance" beviste dog to ting: at sangteksten virker underlig på dansk, og at den sang ikke helt fungerer i Mikael Simpsons univers. Til det er der slet ikke nok spøgelser i maskinerne.

Bandet kom til slut ud fra bagtæppet til et par ekstranumre. Sættets eneste egentligt rockede sang "Knæk" gjorde plads til sangen og guitaren, mens det efterfølgende "Det' Sommer Nu!" lod til at være en ordentlig mundfuld for en hovedperson, der pludselig skulle levere ordene i en langt højere frekvens. Der kom selvfølgelig orden i sagerne, og munden kom på gled, da sættet endte ud i "Inden Du Falder I Søvn". En sang, der insisterede på en sidste dans, før fredagens bytur bød på halloween-fester og unge mennesker i upassende kostumer.

Mikael Simpson spiller på Train i Aarhus 31. oktober og i Store Vega i København 7. november. Find billetter via GAFFA Live.