Dub og reggae satte gang i nattens dansegulv

Den Sorte Skole, NorthSide, P6 Beat Stage

Dj-duoen Den Sorte Skole er sidste navn på P6 Beat Stage på NorthSides første dag. Duoen er programsat samtidig med Chemical Brothers på Blue Stage, og den engelske elektroduos første danske koncert i otte år trækker selvsagt en del publikummer, men pladsen foran P6 Beat-scenen er pænt fyldt, da Simon Dokkedal og Martin Højland indtager scenen bag mikserpulten med samplere, effektenheder og cd-afspillere. Jeg er spændt på, hvad de vil servere, for deres seneste album, det verdensmusikorienterede ”Indians & Cowboys”, er ganske vist særdeles vellykket, men ikke udpræget dansevenligt, og her klokken 01 natten til lørdag skal publikum vel have noget at flytte fødderne til? Omvendt har Den Sorte Skole tidligere vist, at de ikke er for fine til at spille et sæt med masser af pop- og rockhits – det gjorde de på Smukfest i 2013.

Svaret er: Reggae og dub. Den Sorte Skole lægger ganske vist roligt ud med drone-lignende bas, sitar og mellemøstlig sang, men gradvist bliver sættet mere reggae- og dub-orienteret, men masser af off-beat-rytmer, ekkoeffekter, vokaler sunget på patois og en lettere stenet stemning, som får publikum til at vugge frem og tilbage. Der bliver trykket flittigt på knapper på mikserpulten, men så vidt jeg kan se i halvmørket på den stemningsfuldt oplyste scene, bruger gruppen ikke vinylplader denne aften – det har de ellers tidligere gjort flittigt, med to pladespillere per mand. Stadig bliver der dog samplet flittigt, og flere mellemøstlige vokaler, sang på noget, der lyder som japansk og diverse akustiske strengeinstrumenter dukker løbende op i duoens sømløse miks. Variationen og musikaliteten er stor, og man når aldrig at kede sig. Hvis man kan tale om at spille på sampler og mikserpult, så er det det, Den Sorte Skole gør.

Mod slutningen af sættet går musikken over i h En absolut fin afslutning på NorthSides første dag.t.Brothers' det det, Den Sorte Skole gør.ens sømløse miks.t har de ellers tiårdtpumpet drum’n’bass, og det er lige, hvad vi trænger til for at holde gang i blodomløbet her ud på de små timer. Den Sorte Skole lever op til de høje forventninger – og så er deres sæt 20 minutter kortere end Chemical Brothers’, så man kan lige nå op og se slutningen af deres sæt. En absolut fin afslutning på NorthSides første dag.