Bindu
All is still One

Fremragende plade for voksne

Album / Gateway
Udgivelse D. 09.07.2016
Torben Holleufer

Bindu er en stædig mand. Han turnerer ikke. Det tillader helbredet ikke. Han sætter sin hat, som han vil, og bor i en kuffert mellem Østerbro, München og Indien. En nomade med en karriere, der mere har handlet om udlandet og subkulturer, end den vanlige tur frem i rampelyset og så måske retur igen. Og så er han nu på fjerde plade i træk i et tæt og frugtbart samarbejde med Nanna Lüders, der hos Bindu er andet end Danmarks bedste korsanger, men fremstår som den fine og følsomme sangerinde, hun har været, siden sangen om Buster blev evergreen.

Dertil kommer, at nogle af landets fineste musikere træder til, når Bindu kalder, blandt dem Ken Gudman-prismodtager Gustaf Ljunggren, der med sine jazzvenner tager dette lille mesterværk i en hel ny retning. Og nå ja, et fund af en sangerinde fra hinsidan, Nadiya Allvin. Til en række sessions og med noget materiale, der betyder, at den tidligere New Age-stjerne - Bindu - har genfundet sig selv som singer/songwriter i pagt med sine oprindelige rødder. Det var på Amager i sluttresserne og ind i 1970'erne, og menuen stod på soul og blues. Og udpræget elegance.

Det der forbløffer ved denne plade er, at fætrene Vuust, Christian og Peter, på henholdsvis sax og bas, sammen med Emil de Waal, skaber en bund, der swinger pladen igennem. Over kan kapelmesteren lægge sine indsatser, der går fra markeringer, der lægger op til sangerinderne, der får en masse albuerum, når Bindu da ikke på numre som den smukke, men også bittersøde Accepting My Defeat, som slutter pladen, erkender livets efterår og alligevel får vendt det til noget positivt via en vokal kraftpræstation. Her er vi tæt på helt ind hos den kosmiske globetrotter, der lever med egne begrænsninger.

Bindu har arbejdet med spirituelle mestre hele sit liv, og teksterne er derefter, med mange hints fra den indre rejse, men aldeles blottet for løftede pegefingre og frelste løsninger. Livet har været hårdt, men det er levet, og i samklangen med specielt Nanna Lüders, der sandt for dyden heller ikke har haft en let gang på jorden, kommer der ægthed og følsom musik ud mellem rillerne. Samt sindssygt iørefaldende musik, som på den fine Feels Like Coming Home, som er en af de bedste sange fra Bindu nogensinde.

Jeg kan lide manden, hans ærlighed og totale mangel på kommercialitet. Musikken er testamente over levet liv og den fortsatte insisteren på at udtrykke sig gennem musik. Skabende musik for voksne, lavet af voksne.