De enestående franskmænd satte Train på den anden ende

Gojira, Train, Aarhus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Det er lidt af et scoop for Train at have lokket de genrefornyende franskmænd i Gojira til byen til at spille noget, der minder om en intimkoncert. Der var da også udsolgt og stuvende fyldt på spillestedet, hvor cirka 1000 glade mennesker kunne lade sig mørbanke af kvartettens mageløse musiceren den næste halvanden times tid fra klokken slog 21.00.

Med massive trommer, konfetti og røgkanoner blev der effektivt sparket gang i koncerten med ”Only Pain”, der lagde fra land med intens energi og masser af teknisk finesse. Denne anmelder har i en pladebutik i Aarhus hørt Gojira omtalt som ”metal for folk, der ikke kan lide metal”. Denne aften beviste de, at de så sandelig også laver metal for folk, der elsker genren.

Fra første færd kom bandets indædte udtryk langt ud over scenekanten med sønderflående riffs, der rammer som en lægtehammer, grumme brøl og et respektaftvingende sammenspil bandmedlemmerne imellem. ”The Heaviest Matter Of The Universe” og ”Silvera” var – symptomatisk for en respektaftvinende koncert – ekstraordinært veludførte. De her fire franskmænd er vitterligt i en klasse for sig.

Der bliver crowdsurfet og hoppet under hele koncerten, og da ”Flying Whales” for alvor sættes i gang efter den melankolske og afdæmpede intro, går pitten foran scenen for alvor amok i brutal samhørighed. Det er fysisk kærlighed af den mere knusende slags, og folk griner, sveder og krammer, mens de hopper ind i hinanden. Ja, man glemmer næsten af irriteres over at få sidemandens svedige headbangerhår i ansigtet. ”Befriende” dækker det vel bedst.

Den ene skånselsløse salve efter den anden sendes ud over publikum, der gladelig tager imod. Gojira er en solidt sammenspillet enhed med eminent kontrol over deres instrumenter. Så meget, at de to Duplantier-brødre Mario og Joe (næsten) ubesværet bytter instrumenter, sådan at Mario tager sig af sang og guitar, mens Joe sætter sig bag trommerne.

Spilleglæden er ikke til at tage fejl af. Joe Duplantier kan næsten ikke være i sig selv, og lead-guitarist Christian Andreu er ét stort smil hele koncerten igennem. Den slags smitter altså – også selvom musikken er vred og indigneret over blandt andet vores behandling af kloden.

Efter en effektiv afslutningstrilogi bestående af de musikalske skærveknusere ”Oroborus”, ”Vacuity” og ”Pray” takker bandet af, men har svært ved at forlade scenen. Energiudvekslingen mellem musikerne og deres publikum er stadig tæt, og efter alle efter tur har takket mange gange i mikrofonen, sender Joe Duplantier os ud i sommernatten med ordene: ”Enjoy yourselves, be safe and be in the moment,” før han siger noget endnu vigtigere: ”We will see you soon!” Gojira har været hyppige gæster her i landet de seneste par år, men så længe de leverer verdensklasse koncerter som den, vi var vidne til i aften, skal de endelig blive ved med at komme igen. Så indtil næste gang: ”Au revoir!”