Miguel
War & Leisure

ANMELDELSE: Miguel balancerer mellem politik og sex

Album / RCA Records
Udgivelse D. 01.12.2017
Sara Elisabeth Nedergaard

Miguel er kendt for at dryppe af sex med sin guitartunge, til tider næsten psykedeliske r&b. På dette fjerde album har Miguel tonet lidt ned for det sexede og giver sin mening til kende i det amerikanske, politiske landskab.

”Pineapple Skies” lyder som elskovsbarnet af Prince og Marvin Gaye i ”Sexual Healing”-perioden, når Miguel synger: ”Would you look up, baby/There’s pineapple purple skies/Promise everything gon’ be alright”. Og ”Banana Clip” minder om hittet ”Adorn”, der sikrede Miguel et internationalt gennembrud med albummet Kaleidoscope Dream i 2012. Sammen med forgængeren, debutalbummet All I Want Is You fra 2010 og tredje album, Wildheart fra 2015, var Kaleidoscope Dream med til at placere Miguel på tronen som kongen af sveddryppende, übersexet r&b. Der er dog længere mellem trussetyvens sengekammerschlagere på War & Leisure, hvor Miguel er blevet mere politisk.

Især slutnummeret ”Now” er stærkt politisk. Med rødder i det mexicanske og afroamerikanske samfund langer Miguel her ud efter Donald Trump: ”CEO of the free world now/Build your walls up high and wide”. Herefter går han videre til at nævne de forfærdelige ting, der er sket i USA i 2017, fra naturkatastrofer til racekonflikter. Og det er stærkt. Og nødvendigt.

Miguel tilslutter sig koret af amerikanske musikere, der ikke vil stå på sidelinjen uden at sige noget i Trumps Amerika anno 2017. På War & Leisure balancerer Miguel knivskarpt mellem netop det politiske og det sexede og formår både at tage stilling i den politiske kamp og samtidig få sin lytter til at glemme alt om krig, had og elendighed for et øjeblik. Meget fornemt.