x
Liss lever og har det stadig electro-funky

Liss, Heartland Festival, Highland Stage

Liss lever og har det stadig electro-funky

Anmeldt af Jan Eriksen | GAFFA

De kom, de spillede – og hvad så?

Efter udsendelsen i 2015 af Liss’ første single "Try" blev de hurtigt midtpunkt for en kæmpe hype. Ja, hvis dét ord nogensinde har givet mening – så her.

Historien om Pharrel Williams, der opdagede Liss og spillede "Always" og senere "Sorry" i sit radioprogram er fortalt igen og igen. Ligeså med historien om pladekontrakten med XL Recordings, der også har Adele, Beck og Radiohead i stalden.

Det fortsatte i 2016 med ”Sorry” og ep'en First. Siden da har fortællingen mest handlet om et mystisk afbud til NorthSide Festival sidste år – med den begrundelse, at gruppen i stedet måtte koncentrere sig om at skabe ny musik.

Således forventningsfuld gik jeg – og som koncerten skred frem pænt mange andre – til Liss’ koncert lørdag aften på Heartland.

En koncert, der gav en del svar, men også efterlod mindst ét ubesvaret spørgsmål.

Kvartetten, på Heartland som altid med en ekstra musiker ved keyboards med mere, har brugt tiden til at skrive en del nye numre.

Eftersom gruppens kantede, restløse electrofunk trækker på inspiration fra en meget bred palet af genrer og musikalske "tidsaldre", kan man dårligt tale om en egentlig Liss-lyd. Der var jeg tæt på at bruge mit hadeudtryk ”eklektisk”. Men når de er bedst, er der en helt speciel, irrevesibel nerve og substantiel white funk-feeling i deres musik.

Sådan er det også i de nye numre. Måske mærkedes endnu større inspiration fra eksperimenterende ambient techno, som den blev defineret af en anden genremæssig multikunstner, Aphix Twin.

Mens både unge og ældre, mest kvindelige festivaldeltagere opfandt deres egne moves til de akavede funkvibes fra scenen, tænkte jeg at Liss, bedømt ud fra de nye numre, stadig har fat i noget særegent. Om end de enkelte numre hver for sig godt kunne bruge et ekstra melodistykke eller noget andet karaktergivende.

Ingen tvivl om sanger Søren Holms store talent. Han, der i øvrigt virkede noget nervøs, rammer flot de høje toner. Den fremragende trommeslager Tobias Laust er et kæmpe aktiv i gruppen.

Han ligner en mand, der har en fest.

Men – og der er et men. Liss svagheder som liveband blev udstillet, da teknikken drillede før "Miles Apart". I nogle minutter spillede de fire Liss-drenge uden elektronisk lyd fra keys. Det lød mildest talt blegt.

Lettelsen i bandet var markant, da teknologien atter virkede. Jublen blandt publikum ditto.

Mod slutningen blev udtrykket hårdere mere aggressivt, og Liss efterlod Heartland på en festlig node.

Men ikke et ord fra Søren Holm, om de nye numre monstro er at finde på det længe ventede debutalbum. Som sikkert især er imødeset af deres pladeselskab.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA