Mudret lyd lagde dæmper på festen i støvet Arena

Partynextdoor, Roskilde, Arena

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Med konkurrence fra danske Saveus ovre på den orange naboscene lå det lige til højrebenet at lave et kækt ordspil, men OVO Sound signee’en PARTYNEXTDOOR holdt udmærket gang i det unge, svedige og beskidte publikum under Arenas karakteristiske blå dug, til trods for X Factor-darlingens åbningsshow. Fremmødet var ganske fortrinligt, og det er da heller ikke Hr Hvemsomhelst, som træder frem på scenen, efter introduktion fra konferencier og en obligatorisk "7 Nation Army"-“lå lå lå” fra publikummet. Siden udgivelsen af det selvbetitlede debutalbum i 2013 har den canadiske rapper/sanger/hitsmed gået sin sejrsgang verden over, med en lyd, som på mange måder beslægter sig med landsmændene Drake og The Weeknd.

Varmen var til at tage og føle på, så det gjorde ikke alverden, at Arena ikke just var tætpakket i aftensolen. Til trods for rapperens canadiske nationalitet, tårner et amerikansk flag op cirka midt i teltet. Det er jo trods alt Independence Day. Til lyden af “Recognize” får vi syn for den 25-årige hitmager, der på scenen har selskab af en veloplagt guitarist og ditto trommeslager.

Inklusionen af liveinstrumenter var både det bedste og værste ved koncerten, kan man sige. Festivalklichéen om manglende lydprøver og niveauer, der ikke er blevet justeret ordentligt, blev til dels bekræftet, i og med det under hele koncerten var meget svært at høre canadierens vokal. Arena plejer ellers at være garant for nogle af de bedste oplevelser, Roskilde Festival kan byde på, rent lydmæssigt, men onsdag aften gav altså ikke den bedste start for scenen, anno 2018. Om det skyldes scenens eller rapperens egen lydteknikere, må stå hen i det uvisse.

Ud over at stemmen forsvandt i lydbilledet, var der heller ikke meget snak fra hovedpersonen selv. Der blev givet enkelte shout outs til "Copenhagen" – en hændelig fejltagelse, som rapperen hverken er den første eller sidste til at begå – men ellers var der ikke megen interaktion. Vi var således tre numre inde, før vi fik givet en introduktion til Calvin Harris-pophittet “Nuh Ready Nuh Ready”.

Der er blevet sagt og skrevet en del om støvet på årets ualmindeligt tørre festival, og undervejs er røgskyen til tider så tung, at man knap kan se hovedpersonen fra bagerst i teltet, hvilket bidrager til det – i mangel på bedre udtryk – mudrede indtryk af koncerten. Og det er lidt ærgerligt, for bandet spiller rigtig godt, og det er ikke, fordi Jahron Anthony Brathwaite, som rapperen hedder i civil, er doven, uengageret eller ligeglad, om end performancen bærer præg af en del rutine.

Vi fik en guitarsolo, spillet bag hovedet i bedste Slash-stil, efterfulgt af en trommesolo, som udgjorde det musikalske højdepunkt for koncerten. Det festmæssige højdepunkt fik vi kort efter, da PARTYNEXTDOOR med ordene “Some of you know me as a songwriter, here are some songs I wrote for other artists”, og indledte et medley bestående af sidste sommers Roskilde Camp banger “Wild Thoughts”, efterfulgt af Rihannas “Work”. Sekvensen får liv i de hæse stemmer og slidte kroppe, som for langt størstedelen er i aldersgruppen af festivalgængere, som på nuværende tidspunkt har været på festival i en uges tid.

Herfra cruiser vi videre over i den Halsey-gæstede “Damage”, hittet “Rendezvous” og naturligvis Drake-collab’en “Come and See Me”, som lukkede ballet af på et Arena, som var betydeligt mindre fyldt, end da koncerten startede 50 minutter tidligere. Der er ingen tvivl om, at PARTYNEXTDOOR har både kvalitet, hits og star power, det kom desværre bare ikke helt til udtryk denne gang, på Dyrskuepladsen i Darup.