Country på kornet

Courtney Marie Andrews, Roskilde Festival, Gloria

Country på kornet

Der er ikke meget country på årets Roskilde-program, men lidt finder vi da. Med lidt god vilje kan man kalde First Aid Kit country, og et mere rendyrket eksempel er den amerikanske sangerinde og sangskriver Courtney Marie Andrews fra Phoenix, Arizona. En kunstner, der spiller på Roskildes mindste scene, Gloria, lørdag middag. Et godt tidspunkt for en artist i den mere afdæmpede afdeling her på festivalens sidste dag, hvor en del publikummer må formodes at være godt, gammeldags smadrede.

Andrews har trods sine kun 27 år allerede udgivet seks album, og det er ikke overraskende især numre fra hendes nyligt udsendte May Your Kindness Remain, der fylder i sættet. Andrews har medbragt fire musikere på el-guitar, bas, trommer og keyboard, mens hun selv spiller akkorder på akustisk guitar. Og så synger hun naturligvis, og det er især vokalen, der gør hende værd at lytte til, for hun har en smuk, kraft- og følelsesfuld, lys vokal med de karakteristiske knækkende fraseringer, som hører til countrygenren – uden at overdrive dem. Men at Andrews har et blødende hjerte, er man ikke i tvivl om – ellers er hun i hvert fald god til at lade som om (og det er jo det, der er vigtigt, ikke hvordan den biografiske kunstner har det – det er musik, ikke en dokumentarfilm).

Sangerinden lægger ud med den lavmælte ”Long Road Back to You”, hvor hændes guitarist spiller en flot solo med brug af både distortion og bottle neck. Det skal vise sig, at han kommer til at gøre dette i næsten alle numre, men han spiller så varieret og virtuost, at det ikke bliver ensformigt, og efter en særlig ekspressiv solo i ”Near You” bryder publikum ligefrem ud i klapsalver, som er vi til jazzkoncert.

På dette tidspunkt har Andrews spillet flere glimrende ballader og midt-tempo-sange, eksempelvis den relativt energiske ”Two Cold Nights in Buffalo”. Intensiteten stiger yderligere, da vi får den smådystre ”Border”, hvor guitaren ulmer truende, mens Andrews synger om at prøve at nå lykken i et andet land, mens hun dedikerer sangen til dem, der kæmper mod Trump-regeringens meget omtalte og udskældte adskillelse af børn og forældre ved den mexicanske grænse. Her får musikken og teksten en større tyngde end den velkendte country-hjerte-smerte-tematik – noget, som også gælder andre af Andrews’ til tider socialrealistiske sange, for eksempel førnævnte ”Two Cold Nights in Buffalo”, som fortæller om bagsiden af den amerikanske drøm. ”Border” er absolut et af koncertens højdepunkter sammen med den helt tyste ”May Your Kindness Remain”, hvor Andrews og hendes guitarist undtagelsesvis har lagt guitarerne, og et keyboard med orgellyd har hovedrollen.

På intet tidspunkt bliver Courtney Marie Andrews dog kedelig, da hendes sangskrivning holder et højt bundniveau, og med en imødekommende og taknemmelig attitude samt fremragende musikere i ryggen er hendes optræden en bundsolid præstation, der giver håb om et snarligt gensyn i Danmark. Måske på Tønder Festival?

Long Road Back to You

How Quickly Your Heart Mends

Two Cold Nights in Buffalo