Gennemproducerede hjertesorger fra Mac Miller

Mac Miller, Swimming

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Pittsburgh-musikeren er ude med nyt album for første gang siden 2016, et album, der trækker paralleller til lyduniverset på GO:OD AM og især The Divine Feminine, som i den grad repræsenterede en ny stil fra Miller. Men hvor The Devine Feminine hovedsageligt kredsede om kærligheden til rapperens nu daværende kæreste Ariana Grande og kvindekønnet som helhed, omhandler “Swimming” i højere grad tiden efter bruddet i foråret og Millers mentale helbred post-Grande.

Musik er som bekendt følelser, og vi har i tidens løb fået mange gode udgivelser ud af netop hjertesorger. Den melodisk dragende “Wings” samt den disko-inspirerede “What’s the Use” står sammen med funkudladningen “Ladders” som de stærkeste numre på pladen, som dog lider en smule under et meget enslydende lydbillede. Produktionerne har Mac Miller – også kendt under pseudonymet Larry Fisherman, når han er bag tasterne – selv været inde over, med hjælp fra blandt andre J. Cole, Cardo og en række andre. Numrene er som følge deraf helstøbte, med instrumentale mellemstykker og hele passager, som er langt mere popmusikalske end egentlig hiphop – igen en fortsættelse af 2016's The Divine Feminine. De nærmest filmmusikalske introer, som på det længselsfulde flashback “2009”, klemmer da også de 13 numre op på en lille times varighed.

Det er en plade uden bangers og uden features, og tekstuniversets kredsen om livet efter Grande samt kampen med afhængighed gør det til en tungere omgang end noget, vi har hørt tidligere fra Miller. Der er i hvert fald utroligt langt fra 2009's Happy High School rap til den Hollywood-udpinte Mac Miller anno 2018.