Fortsat lovende elektropop med den ene Glindvad-søster

Jærv, Wonderfestiwall, Sletten

Torsdag stod Chinah på scenen på Wonderfestiwall, og dagen efter kan man så opleve forsanger Fine Glindvads søster Amanda i front for en anden elektropopgruppe, Jærv. Dog modsat Chinah en dansksproget gruppe og i studiet en duo alias Glindvad og keyboardspiller Mathias Pedersen Smidt. Live består de imidlertid af fire medlemmer, hvoraf de to, guitarist Cæcilie Dyrberg og trommeslager Malte Aarup-Sørensen, begge har en fortid i Dúné, men forlod gruppen, der giver sin sidste koncert 25. august, for adskillige år siden.

Jeg antager, at Glindvad-søstrene er vokset op i et musikalsk hjem (måske endda med klaver), for Amanda synger mindst lige så smukt og rent som sin søster og har endda nogle interessante hurtige spring op og ned ad tonestigen, eksempelvis i den fængende ”Skurk”. Hun kommer også langt ud over scenekanten, blandt andet ved at række hånden imødekommende frem mod publikum gentagne gange. Musikken er ganske iørefaldende, og den ret pæne keyboardpoplyd får passende modspil af de hårdtslående trommer og Moog-synthbassen, mens guitaren også bidrager til det melodiske indhold.

Sangen ”Jeg kender kun én” adskiller sig ved at være helt tyst og næsten trommeløs, men ellers er hovedparten af første halvdel af sættet præget af midt-tempo-sange, og ”De kan ikke tænde os” gør sig bemærket med sit lidt mere afdæmpede mellemstykke. I slutningen af sættet sætter gruppen så farten lidt op med sange som ”I staver”, ”Stille hjerte” og den nye ”Hvad end du gør”, og det klæder dem at vise lidt tænder.

Midt i det hele får vi en fortolkning af Anne Linnets ”Barndommens gade” i en balladeversion, som gruppen spiller nogenlunde hæderligt fra, men jeg vil dog til enhver tid foretrække originalen med ophavskvinden, som man heldigvis kan opleve senere på festivalen. Jærvs tekster om blandt andet nære relationer er ikke helt på Tove Ditlevsen-niveau, men de er dog forholdsvis vellykkede og bestemt heller ikke rene klichéer og banaliteter.

Sættet rummer sange fra gruppens to hidtidige ep’er og en stribe nye sange, der holder niveauet. Absolut godkendt, om end lidt mere kant ikke ville gøre noget. Jærven er jo trods alt et rovdyr.

Dit hav

Skurk