x
Kwamie Liv: Lovers That Come And Go

Kwamie Liv
Lovers That Come And Go

Hypede Kwamie Liv leverer fløjsblød cool noir

GAFFA

Album / Kobalt
Udgivelse D. 09.11.2018
Anmeldt af
Nanna Jenner Jensen

Første gang hun optrådte i eget navn på en scene var i Paris. Første gang hun hørte sig selv i radioen var på engelske BBC 1. Første gang hun blev omtalt i pressen var i en syv siders feature i det amerikanske magasin Nylon. Kort fortalt er der ikke meget nordisk-klingende popmusik over dansk-zambiske Kwamie Liv og hendes karriere. Derimod står hendes længeventede debutalbum på tunge piller af varmblodet, sensuelt og dragende materiale med en international cool noir lyd. Primært båret frem af Livs mørke og hæse stemme, med de umiskendelige knæk, der af gode grunde er blevet sammenlignet med Lana Del Rey mere end en håndfuld gange.

Numrene er bygget relativt simpelt op i melodi og akkorder, og på trods af at Liv oftest forbliver i det dybe register, formår de forskellige produktioner alligevel at variere i både opbygning og instrumentering, så det aldrig bliver ensformigt. Snarere meditativt i al sin repetitive enkelhed.

Albummet fungerer klart bedst på numre som “Look At What I’ve Done”, “New Boo”, “Did” og “Sweet Like Brandy”, hvor Kwamie Livs stemme får lov til at stå helt centralt i lydbilledet og kæler for lytteren som en fløjsblød, røget whiskey serveret i tunge cocktailglas i en mørk Chesterfield-lædersofa. Jeg gider bestemt godt aflægge visit hos Livs gentlewomansclub på disse vilkår.

Desværre bliver jeg fortabt og får lyst til forlade lokalet, når vi rammer numre som “Last Night”, hvor Livs stemme bliver forvredet og fordrejet og mister sit nærvær. Eller på “Mama’s A Millionaire”, der inkorporerer det allestedsnærværende afrobeat og fremstår som et anonymt airplay-nummer.

Kwamie Liv har haft hypen hængende efter sig de sidste fire år, siden hendes debut-ep udkom. Hun formår til dels at leve op til den på store dele af pladen, men mangler i sidste ende den klare røde tråd, der for alvor vil sparke huller i publikums bevidsthed fremover. 

 

Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA