Entakt
Skymaskiner

10 år senere, og alt er som dengang

Album / Gateway Music
Udgivelse D. 02.11.2018
Simon Heggum

Man har virkelig lyst til at holde af københavnske Entakts genkomst i form af det tredje album Skymaskiner. Jeg husker Entakt som et af de hypede bands fra en pre-streaming-tid, som senere forsvandt for ikke at komme tilbage igen. Det er dog 10 år siden nu, og her sidder jeg altså med en ny plade fra bandet. Entakt anno 2018 er dog ikke specielt anderledes end for 10 år siden, og Skymaskiner ligger egentlig meget naturligt tæt på bandets andre plader – især debuten Træerne vokser ind i himlen. Musikken er holdt i en tight, elektrorocket lyd, som minder lige lovlig meget om en lyd, der var moderne for 10 år siden (Veto, Spleen United og Entakt selv), mens forsanger Jonas Villumsens vokal altid har været en smagssag. Det lyder ind i mellem, som om Villumsen har fået et lidt for grundigt aftenskole-kursus i udtale af korrekt dansk.

Albummet gemmer dog på gode stunder på numre som ”Hvisk det så højt du tør”, ”Radiotavshed” og ”Stumtjener”, mens en sang som ”Der er aldrig nok tid i verden” bryder med den stringente stil i en sær hybrid mellem gospel og country, men fejler i et klodset omkvæd, hvor sætingen ”dette dumme lille sprog” virker malplaceret, trods en vis lyrisk kvalitet. I Entakts tilfælde er det dog et problem, at teksterne, som netop virker som bandets primære fokus, drukner i 00’er-elektronik og distraherende vokaleffekter, men det er især de nedbarberede forløb, der vidner om, at bandet måske skulle have taget en ekstra tur med sangskrivningen. Den er mindre skarpere end tidligere, og det trækker meget ned på en plade, der ellers kunne have ageret en ”return to form”. Men lad os håbe, at bandet er genkommet for at blive, for jeg tror, de har meget mere at byde på end det her.