Farveblind
Boxes

ANMELDELSE: Polykromatisk clusterfuck

EP / Mermaid Records
Udgivelse D. 10.01.2019
Jens Dræby

Med sådan et bandnavn og sådan et ep-cover tænker man ikke umiddelbart basarm i mange nuancer, men til den uindviede er det nogenlunde sådan, Farveblinds sofistikerede EDM kan beskrives på simpel facon. De to vidunderdrenge Jens Mouritzen og Magnus Grønnebæk har allerede haft en sang med i Hollywood-krimien Girl in the Spider's Web og været på en lille tour i Kina og Thailand. Med debuten Boxes bliver 2019 banket i gang med manér.

Der er meget Skrillex over Farveblind. Først og fremmest er ønsket om bevidst at se sig blind på genrekonventionerne med nogle hårdtslående beats, der veksler mellem ørefængende electro-rap med bjæffende gæster og mere dybdeborende, afrundede house-ting. Dernæst er der kælet for detaljerne uden at vige fra det givne nummers præmis. "You Forever" er som Gui Boratto eller Four Tets repetitioner marineret i den dyre slags flormelis. Det er ikke en genistreg at blande et virvar af sampleloops med wobblebas og justere en smule i strukturen, men det er eddersparkeme effektivt.

Med Paul Stephan og den excentrisk nørdede KillASon på gæstelisten er det svært ikke at blive mindet om Foreign Beggars' festlige rap, og det er da uden tvivl ep'ens åbner "Bad", der står klarest efter gennemlyt. Gutterne har en klar fornemmelse for de mere nedtonede industrielle rytmer, der lyder mere som en gyngende natklub, end det lyder som svensk stadionhouse. "Bad" svinger afsted med 180 i timen, og KillASon leverer nogle skæve hip-house-bars om tegneseriefigurer frem til et hook af motorrumlende basgang. Der er lidt JOYRYDE og lidt af Towkios "Drift" over et nummer fra et band, der fortjener at være med til alle forfesterne.