Volbeat
Let's Boogie - Live from Telia Parken

Intet skønt over spildte kræfter

DVD / Universal
Udgivelse D. 14.12.2018
Keld Rud

Hr. og fru Danmarks yndlingsheavyband, Volbeat, har foreviget deres optræden i Telia Parken i 2017. Det er tydeligt, at alle sejl er sat til. Man skal blot kaste et blik på sceneproduktionen, der placerer tre storskærme bag bandet og en boksering foran, og det store antal prominente gæster, der undervejs tropper op på scenen. Udstyr har der ikke været fare for at gå ned på. Der er anvendt rigeligt med kameraer til at indfange koncerten.

Desværre skal man være umanerligt begejstret for Volbeat for ikke at kede sig i løbet af 140 minutter, optagelsen varer. Det skyldes dels musikken. Michael Poulsen og resten af Volbeat leverer joviale, men desværre også energiforladte og gumpetunge udgaver af deres mest elskede sange. Når man hører 26 af Volbeats sange i træk, er det tydeligt, at de samme rytmer, melodilinjer og riff bliver genbrugt, til de er ved at falde fra hinanden.

Kameraføring og klipning virker trippende, febrilsk og tissetrængende. Der klippes hovedløst og alt for ofte, som om det er det mest nærliggende at gøre, når man ikke har den fjerneste idé om, hvad man skal bruge filmmediet til. Der mangler grundlæggende sans for timing og fortælling. Løjerne på scenen gør det ikke bedre. Storskærmene, de mange gæster og de bizarre mængder ild, der afslutter seancen, kan ikke maskere, at Volbeat ikke er meget mere end et forkromet barband. Det er som at være inviteret hjem i bandets dagligstue, og det er måske meget hyggeligt for de involverede, men hvem hører rockmusik for hyggens skyld?