Bål og Brand
Karensperiode

ANMELDELSE: Debut, der sprudler under overfladen

Album / Gateway Music
Udgivelse D. 31.01.2019
Simon Heggum

Den københavnske kvartet Bål & Brand rammer noget originalt på debuten Karensperiode og besidder en stram og ret original musikalitet, der emmer af en eventyrlyst, som abstraherer fra nogle ellers ret bord-stol-agtige tendenser på pladen. Stilen er dansksproget poprock, med hilsener til 80'ernes poesi og 70'ernes syrerock. Emilie Brandts smagfulde trommespil bør fremhæves som en af pladens klare forcer, og hun er, sammen med Rasmus Danøs bas, bandets trumfkort.

”Stilheden” glimrer ved et dragende tempo, en småskummel stemning, og den effektive (og åbenlyse) brug af stilhed skal have et klap med på vejen, mens både ”For enden af alting” og ”Sidste nummer i køen” besidder nogle interessante krumspring, som blandt andet rummer nogle ret ekspressive guitar-soli. Alt dette kulminerer på den helt fabelagtige ”Vintersø”, som er pladens stærkeste nummer, der går fra proggede undertoner til nutidig støjrock komplet med råb og jazzede trommer fra Brandt, for at ende i en decideret eksperimental outro. Det er her, Bål & Brand virkelig viser sig som et anderledes band. Tilbage står den anonyme åbner ”Hallo Hallo” og den lidt for Pink Floyd-agtige ”I skyggen” som ærgerlige krumspring.

Andre svagheder er Søren Flindts vokal, når han synger mere afslappet, hvor han til tider kommer til at minde lidt for meget om forbillederne (Peter Sommer, CV Jørgensen og Lau Pedersen fra Fribytterdrømme) samt et tekstunivers, der tit er for præget af poetiske floskler. Men når Flindt og Bål & Brand giver musikaliteten fri og eksploderer udi støjende frekvenser og insisterende vokal, glemmer man disse svagheder, og Karensperiode er en charmerende, levende og musikalsk debut fra et band, jeg håber tør give den mere los på fremtidige udgivelser.