Ildspyende koncert fra det tohovedede rockmonster

The Raconteurs , Heartland Festival, Greenfield Stage

Efter at Kris Kristofferson & The Strangers har spillet en lige lovlig lav koncert på Greenfield Stage, er der skruet anderledes op, da The Raconteurs halvanden time senere går på scenen. Det er også nødvendigt, for Raconteurs spiller rock'n'roll med to store r'er. Gruppen er især kendt for at have Jack White som den ene forsanger, sangskriver og guitarist, men vi skal ikke glemme den anden frontfigur, sanger, sangskriver og guitarist Brendan Brenson og de øvrige medlemmer, bassist Jack Lawrence og trommeslager Patrick Keeler, der begge har en fortid i garagerockbandet The Greenhornes. Jack Lawrence spiller i øvrigt også med Jack White i The Dead Weather. Live er The Raconteurs i øvrigt udvidet med Dean Fertita, også kendt fra Queens of the Stone Age, på keyboard og guitar. Så er CV'erne vist på plads.

Forud for aftenens koncert har jeg betragtet The Raconteurs som et rimeligt solidt band, men ikke et af Jack Whites allerbedste projekter. Heldigvis kan man jo blive positivt overrasket, og det må jeg sige, jeg bliver, for The Raconteurs bidrager med en eksplosion af en koncert, hvor faren for elektrisk stød er overhængende. De er formodentlig begejstrede for at være på vej med deres første album i 11 år og deres tredje i alt, Help Us Stranger, der udkommer 21. juni.

Sættet begynder dog med "Consoler of the Lonely" fra forgængeren Consolers of the Lonely, og her viser gruppen en af sine styrker. De to forsangere kører nemlig den klassiske good cop, bad cop-stil med Brendan Benson som den lidt pæne, ofte rytmeguitarspillende sanger, mens Jack White er hans onde tvilling med en mere skinger sangstil og virtuost leadguitarspil. Det er dog, som om Jack White får vækket et skjult vilddyr i Brendan Benson, og sangen slutter i et heftigt guitarinferno, hvor de to spiller op mod hinanden, og sådan afrundes flere numre, hvis de ikke går direkte over i det næste. I flere sange, eksempel "Level", synger Benson og White dog i flotte harmonier, i hvert fald i begyndelsen, inden de begynder at udfordre hinanden. Lyset er afdæmpet, og musikerne er belyst bagfra, så de står som silhouetter på scenen. Musikken taler for sig selv, og den taler højt.

I "Old Enough" er Brendan Benson hovedperson, mens Jack White er det i "You Don't Understand Me", nu siddede bag keyboardet, hvor han spiller en heftig solo, der lyder som et barpiano, og sådan skifter rollerne undervejs. De øvrige musikere spiller dog også fremragende og bidrager med flot kor, og vi får flere fine sange fra det kommende album. En sætliste kan jeg dog ikke levere, da gruppen ikke arbejder med en sådan – "de spiller bare, hvad de har lyst til, og så prøver vi bare at følge med," som lydmanden fortæller mig efter koncerten. Et af de mere afdæmpede numre er debutalbummets "Together" med Brendan Benson på akustisk guitar, hvilket han spiller i flere sange. Senere får vi en en heftig version af Donovans "Hey Gyp (Dig the Slowness)", som The Raconteurs har indspillet på deres kommende album, og den bluesede "Carolina Drama" med en nærmest manisk rablende Jack White til at fremføre den ordrige tekst.

Ikke overraskende kommer til allersidst gennemsbrudshittet "Steady, As She Goes", hvor den gennemsvedige Jack White omsider smider jakken og samtidig ifører sig en Gibson Flying V-guitar, hans mindst tiende guitarskift i aften. Folk synger med, og efter en lang outro har The Raconteurs spillet halvanden time, hvilket er den længste koncert, jeg har oplevet på årets Heartland, men den er ikke et sekund for lang. Det bliver spændende at høre deres heldigvis snarligt kommende album.

1. Consoler of the Lonely

2. Level

3. Bored and Razed