Den perfekte koncert med det perfekte band

The Minds of 99, Heartland Festival, Greenfield Stage

Anmeldt af Ulrich Lauridsen | GAFFA

Siden The Minds of 99 pladedebuterede for fem år siden, har bandet udviklet sig til at være et af Danmarks bedste live-bands, og hvis nogen var i tvivl om det før aftenens koncert på Greenfield-scenen, var de det ikke bagefter. Bandet udfyldte ganske enkelt deres 75 minutter uden et sekunds vaklen eller svaghedstegn, og havde kvintetten været en fodboldspiller, der spillede for at komme på hold, var resultatet med sikkerhed blevet en fast plads på landsholdet.

Bandets popularitet har siden deres gennembrud og sejr i Karrierekanonen i 2013 været støt stigende, og det sidste års tid er den nærmest eksploderet, hvilket fire udsolgte koncerter i Store Vega mellem jul og nytår 2018 og et heftigt koncertprogram i 2019 tydeligt cementerer. Forklaringen skal findes i bandets materiale, der over de tre album, det indtil nu er blevet til, bare bliver bedre og bedre. Bandets tredje album Solkongen, der udkom i begyndelsen af 2018, er et lille mesterværk, hvor hvert eneste af de 11 numre, albummet tæller, er superstærke eksempler på The Minds of 99’s evne til at skabe moderne kompositioner på ryggen af deres fascination af 80’ernes lydbillede. På den måde har The Minds of 99 undgået at blive et retro-band, og når bandet går på scenen, er udstrålingen også meget langt fra 80’ernes indadvendte og pessimistiske surhed.

The Minds of 99 er et band, der både på plade og til koncert forener. De dækker over og rammer unge som gamle, fra mainstream pop-elskere til indiefolket, og med deres stærke elektroniske islæt får de resten med. Det afspejles til koncerten, hvor alderspredningen er maksimal. Med deres superiørefaldende kompositioner og nærværende og personlige tekster bliver man effektivt fanget ind i en intens koncertoplevelse fra start til slut. Der er ganske enkelt ikke uvedkommende eller kedelige øjeblikke. Det er virkeligt stærkt!

Niels Brandt, der diskret træder ind øverst på den tredelte og dekorative scenekonstruktion, fylder hele området omkring Egeskov Slot fra første strofe, og selvom hans attitude til tider kan minde om en flabet gadedrengs, strømmer der samtidig så meget varme, spilleglæde og postitiv energi ude over publikum, at man bare må overgive sig. Der indledes med titelnummeret fra Solkongen, og det er naturligvis også fra dette album, de fleste af koncertens numre hentes, og selvom det faktisk næsten ikke kan lade sig gøre at fremhæve enkelte numre, ryger proppen for alvor af i numre som "I’m Gonna Die" og "En engel", hvor kollektivet står allerstærkest. Publikum tager imod hvert eneste nummer med stor begejstring, men man fornemmer, at der blandt det store publikum er en del, der har fulgt bandet i lang tid, når ældre numre som "Det er Knud som er død" og "Stjerner på himlen" går i gang. Folk går især amok til sidstnævnte, der også er et af koncertens helt store øjeblikke.

Selvom det meste af fokus naturligt falder på Niels Brandt, er det væsentligt at fremhæve, at han bag sig har et band, der ikke sætter en fod forkert. De fire musikere danner et solidt fundament for forsangerens selvsikre optræden, og også hos dem fornemmer man, at de er lige der, hvor de vil allerhelst vil være.

Mod slutningen af koncerten fortrækker de dog for en stund, så Niels Brandt kan synge og spille den akustiske version af "Hurtige hænder". Også her er det tydeligt, at det ikke kun er undertegnede, der står med gåsehud. Lukkede øjne og henførte smil ses overalt på pladsen, og selvom publikum ihærdigt forsøger at klappe bandet ind igen efter afslutningsnummeret "Alle skuffer over tid", er aftenen slut.

Uden dog den mindste skuffelse står publikum tilbage med ekkoet af Niels Brandts ord: "Det er en strålende aften!” – og ja, det var det!