Nordvestjysk verdensklasseband udfolder familiesaga i film og folkrock

Jonah Blacksmith, NorthSide, Red Stage

Anmeldt af Andreas Jensen | GAFFA

En familiefortælling om kærlighed til musik

Et stort regnskyl stoppede få minutter før koncerten, mens et større regnskyl haglede ned få minutter efter de sidste toner var klinget ud under publikums langvarige applaus. Men i denne lille, 75 minutter lange solvarme og tørre tidslomme på Red Stage, var vi som publikum vidne til et ambitiøst og originalt film- og musikprojekt, hvor bandets musikalske nerve og kærlighed til at spille musik gik hånd i hånd med de dokumentariske kortfilm, der mellem numrene blev vist på scenens bagtæppe.

De små filmsekvenser mellem numrene bestod af forskellige samtalesituationer, hvor de to brødre Thomas og Simon Alstrup for eksempel er ude i en motorbåd med deres onkel. Sekvensen udspilles på bagskærmen, hvor også bandet selv ser med, guitaristen har endda lagt sig på gulvet, hjemmehyggeligt, for at se ordentligt. Filmscenen foregår i stille vand i skumringen, i noget der ligner en svensk skovsø, men som er et sted i den thy-landske natur, der måske ukendt for mange, men rummer lige så underfundig og magisk en natur.

Onklen fortæller i roligt tempo, på drevent vestjysk, om hvordan brødrenes bedstefar engang fangede en anakondalignende ål på 2,5 meter. Det er en lun joke og publikum griner højlydt med i forståelse. Efterfulgt af applaus, hvor bandet starter op med nummeret ”Monster”, hvor forsangeren Simon Alstrup med sin klare og oprigtige vokal, akkompagneret af sologuitar, synger ”Tell me about when you where young...” Henvendelsen er til den afdøde bedstefar, den tidligere smed Johannes, den mand som i løbet af sættet står som en central inspirationskilde for bandets musik såvel som navnet Jonah Blacksmith – Johannes Smed.

Et udadskuende Thy

En filmkoncert er ifølge programmet et møde mellem den håndspillede live-musik og en dokumentarfilm. Dette møde må siges at være til fulde vellykket. For ud over at sammensætningen af musik og film virker som en perfekt kombination, har vi virkeligt at gøre med et band, der kan deres kram. Bandet har tillige en ganske naturlig og reel publikumskontakt, og vi får på intet tidspunkt fornemmelsen af show off eller endnu en dag på kontoret. Som det også forklares i en af de sidste filmsekvenser, bygger hele projektet Jonah Blacksmith på en lokal forankring og en stolthed over ophav, respekt for kultur, og ikke mindst en stor kærlighed til at spille musik, ”fordi det bare er fedt og glædeligt i sin rene form”, som Simon Alstrup udtrykker det.

Dette folkrockband med yderst melodiske sange er ganske fremragende – som andre anmeldere før denne har beskrevet, så er det i verdensklasse. Gå ikke glip af det, hvis muligheden byder sig!

Sætliste

1. Introfilm