Når horror bringer hyggen

Rob Zombie, Copenhell, Helviti

Når horror bringer hyggen

Rob Zombie passer godt til Copenhell, hvor han også spillede for bare to år siden. Han er dybt fascineret af horror, blod og død, men han er det med et smil på læben. På samme måde som alt ved Copenhell skal hedde et ordspil med død, helvede eller det, der ligner, fra en grillbar ved navn Grill ‘em All over busser med nummer 666 og RIP-bar til en frivilligbespisning, der hedder Hellspitality.

Rob Zombie er også filminstruktør og har stået bag en række horrorfilm, så det giver god mening, at der på scenen er hele otte videoskærme, der viser klip fra disse film samt tegnefilm og ældre horror- og skrækfilm. Rent visuelt har Zombie og hans tre musikere også gjort noget ud af sig selv. Både guitarist John 5 og trommeslager Ginger Fish er malet hvide i ansigterne, Rob Zombie er iført Alice Cooper-associerende makeup, bassist Piggy D. bærer skiftende masker og er farvestrålende klædt, og John 5 spiller på lige så farverige guitarer, der ikke står meget tilbage fra Stig Pedersens basser i D-A-D. Den ene er sågar gennemsigtig og med en grøn substans indeni.

Nu er musikken heldigvis heller ikke ligegyldig. Det er melodisk hardrock med inspiration fra glam og blandt andre førnævnte Alice Cooper, tilsat en diskret industriel bund, der sender tankerne i retningen af et navn som Marilyn Manson, som John 5 i øvrigt har spillet med, og lydbilledet gemmer på lidt backtrack fra synth og trommemaskine. Der er dog masser af livelyd, og de tre musikere på scenen gør det udmærket, mens Zombies egen halvrå stemme er rimelig uden at overrumple.

Sangene er dansable, ofte i forholdsvis højt tempo og ganske iørefaldende, og Rob Zombie har god publikumskontakt og kommer også en del ud på catwalken, ja han crowdsurfer ligefrem i ”More Human Than Human” fra Rob Zombies gamle band White Zombie. Tilmed står sangenes titler ofte på storskærmen, så alle, også ikke-fans, kan synge med, og det er yderst fornøjeligt i den nedadgående sol. "Går den sol aldrig ned?", spørger Zombie i øvrigt på et tidspunkt. Måske er han bange for, at man ikke kan se hans videoer, men det kan man nu godt.

Det bliver måske lidt for hygge-horror-agtigt, når Zombie synger Beatles-klassikeren “Helter Skelter” tilsat (kortvarige) billeder af massemorderen Charles Manson og dennes dødskult, der blandt andet var inspireret af denne ellers uskyldige sang til at begå deres ugerninger. Så hellere en sang om at kneppe i en UFO, som er noget af det andet, Zombie byder på.

A propos covers virker det, som om Zombie løber tør for egne sange efter en lille time, hvor han begynder at peppe sættet op med først Ramones’ "Blitzkrieg Bop" og dernæst et medley af Metallicas "Enter Sandman" og Alice Coopers "School's Out", hvor både først- og sidstnævnte i øvrigt også blev sunget af ham på Copenhell for to år siden. Især "Enter Sandman" får gang i fællessangen, meget mere end nogle af Zombies egne sange, men det må siges at være et meget letkøbt trick. Især når Zombie har så mange udmærkede sange fra egen hånd. Eksempelvis "Dragula", som, efter en lille trailer til Zombies kommende film 3 From Hell, afslutter en solidt underholdende koncert, som trods solide mængder teaterblod på storskærm og Rob Zombies ansigt kun ville kunne have skræmt de allermest sarte sjæle, som alligevel aldrig ville finde vej til helvede på Refshaleøen. Jeg kommer flere gange til at tænke på det gamle børne-melodi grand prix-slogan ”Det er bare noget, vi leger”, både når det gælder Copenhell generelt og Rob Zombie specifikt. Og det er stadig en god leg.

American Witch

Superbeast

Living Dead Girl