Imperiet var en større visuel end musikalsk oplevelse

Empire of the Sun, Roskilde Festival, Orange

Nogle gange kan man undre sig over Roskilde Festivals sceneprioriteringer. Fredag aften kan man opleve rocklegenden Robert Plant blive henvist til festivalens kun næststørste scene, Arena, mens den australske duo Empire of the Sun omvendt er blevet sat op på Orange, godt nok på det tidlige tidspunkt klokken 19, selvom det ret beset er 11 år siden, de havde deres to største hits, "Walking on a Dream" og "We Are the People" fra debutalbummet Walking on a Dream. Siden har de udgivet to album, senest i 2016, som ikke har kastet tilsvarende landeplager af sig, i hvert fald ikke i denne del af verden. De har aldrig før spillet i Danmark, så hvornår Roskilde netop nu har valgt at kaste sin kærlighed på dem, kan undre, i hvert fald på papiret.

Det giver dog nogenlunde mening, når man ser deres show, der især er en oplevelse visuelt. Gruppen har en åbenlys fascination af science fiction – og deler også navn med en science fiction-roman af J.G. Ballard, filmatiseret af Steven Spielberg, som de dog afviser at være opkaldt efter – og de stiller op iklædt science fiction-associerende kostumer, især forsanger Luke Steele, der er iført en hjelm med noget, der ligner vinger, og som også er bandets logo, der står opstillet forrest på scenen. Derudover har de medbragt to dygtige synkrondansere, som også er iført skiftende outfits, der kunne ligne noget fra en science fiction-film eller -serie. Stærk er især en passage, hvor de to dansere står fæstnet til et podium og svajer frem og tilbage synkront som to træer i vinden, eller måske en blafrende Roskilde-teltdug. Endelig har duoen medbragt flotte storskærmsanimationer, der både associerer til science fiction og til gamle computerspil. Desværre kommer de kun op på den bagerste storskærm og ikke den venstre og den højre og kan derfor kun ses forholdsvis tæt på scenen.

Rent musikalsk har duoen alias sanger og guitarist Luke Steele og keyboardspiller, bassist og guitarist Nick Littlemore, der live er udvidet med en trommeslager, ikke helt så meget at byde ind med. Det er da rart, at der bliver spillet på såkaldt rigtige instrumenter, selvom det musikalske udgangspunkt er elektropop, og at Nick Steele spiller en del melodilinjer og sågar korte soloer på el-guitar. Gruppens store problem er, at ud over de førnævnte hitsingler er der lidt langt mellem snapsene rent sangmæssigt, og det overraskende store publikum står da også temmelig stille under store dele af koncerten. Det bliver ikke bedre af, at Nick Steele har en temmelig spinkel og anonym stemme, der i bedste sci-fi-stil er kørt gennem forskellige elektroniske effekter i de fleste sange. Han får også lavet klassikeren ved at råbe "Hvordan går det, København?", men får det dog hurtigt rettet til Roskilde.

Der er dog højdepunkter. "We Are the People" kommer som sættets femte nummer, med Nick Littlemore på sprød akustisk guitar, og den sætter gang i fællessangen. Det samme gør, naturligvis, "Walking on a Dream", sættes tredjesidste sang, men da den er fremført, forlader en stor mængde publikummer pladsen, fordi de åbenbart mener, at nu har den peaket – og går dermed glip af den afsluttende "Without You", der resulterer i hoppefest og da også er et af gruppens bedre numre. En anden solid sang er "Chrysalis", som vi får midtvejs, og som sjovt nok minder en del om Blondies "Heart of Glass".

Alt i alt end forholdsvis vellykket dansk debut for Empire of the Sun, der i øvrigt spillede i silende regn. Men det var klart den visuelle side, der trak det store læs.