13 – Side A

ANMELDELSE: Smagen af noget mere

EP / Langt Ude Records
Udgivelse D. 13.09.2019
Esben Suurballe Christensen

Døren og fremtiden står fortsat vidtåben for Dør Nr. 13 efter endnu en album-forsmag

Skal vi få det ud af verden først? Døren bliver fortsat sparket gevaldigt ind til de, forhåbentlig få, der var overbeviste om, at Dør Nr. 13 blot var en billig Netto-udgave af deres åbenlyse forbilleder. Danske såvel som udenlandske. Det gør den på den bedste sang, de fem har udgivet siden de magiske tre gennembrudsminutter, der udgør debutsinglen "E45".

"Livet er nu" rummer alt det, der gør Dør nr. 13 til en musikalsk livsnødvendighed. Skåret efter samme musikalske træfigur som Iggy Pops "The Passenger", hvilket betyder højelektriske guitarer, et trommebeat, der i konstant fremdrift kører uden hastighedsbegrænsning og forsanger Lasse Storms gadedrengsvokal, der insisterende fortæller os, at livet starter nu. Fremragende. Intet mindre.

Ep-frontløber "Smagen" er som taget ud af et opdateret John Hughes-soundtrack med dets billedreferencer til ”make up sex på Sollerød strand” og et ungdommeligt vi-mod-verden-kærlighedsfeel. En fremtidig musikalsk vej, de bestemt i fremtiden gerne må køre noget mere nedad. "Hjertet gør" kan bestemt også noget med dets sortsynede, hætteklædte post-punk-drive.

Der er dog også et par sange, der trækker det samlede regnskab ned. "Nabolag" er egentlig meget sympatisk, men musikalsk mangler den et omkvæd for at favne de sympatiske ord. Og ep-åbner "Indeni" er måske ikke så melodisk stærk, at den kan stå så nøgen, som den gør.

Men ellers byder Side A på masser af beviser på, at fremtiden fortsat lyser knivskarpt for Dør nr. 13 og leverer masser af forventning og håb til, hvad en b-side kan diske op med.