Alphabeat
Don't Know What's Cool Anymore

De fantastiske seks har ladt konfettikanonerne. Igen.

Album / Warner Music
Udgivelse D. 01.11.2019
Josephine Andersen

Syv år er gået, siden Alphabeat sidst udgav et album. I den mellemliggende periode har bandlivet midlertidigt været sat på pause, mens andre projekter er blevet afprøvet, realiseret og udlevet. Nu er sekstetten til gengæld tilbage for fulde gardiner, og de er klar med deres fjerde studiealbum, Don’t Know What’s Cool Anymore.

Som altid, når det handler om Alphabeat, er der på det nye album lagt op til konfettiregn og tamburindans, og ingen kan pille ved det faktum, at de fantastiske seks har en formidabel evne til at skrue catchy popmelodier sammen, hvilket de to første singler, ”Shadows” og ”I Don’t Know What’s Cool Anymore”, også bevidner. De kan deres kram. Vokalerne harmonerer, instrumenterne stemmer, og produktionerne er knivskarpe. Der er dog et lille men. For selvom den nye plade byder på ni spritnye numre, så læner den sig lige lovligt meget op ad tidligere udgivelser, og på nummeret ”Sing a Song” kan man sågar høre Anders SG synge følgende linje: ”Now we’re here where we started at, same song slightly new format”.

Om bandet blot arbejder efter mottoet If it ain’t broke don’t fix it, vides ikke. For det virker jo! Musikken altså, og helt ærligt, så er det ret svært at være tvær, når der nærmest drysser konfetti ud af højtalerne i det øjeblik, man trykker play. Alligevel kunne det være interessant at høre en mere voksen udgave af Alphabeat, hvor der blev skruet lidt ned for de banale tekster som på nummeret ”Back of My Bike” og i stedet skruet op for et mere nuanceret tekstunivers, der kunne lægge et ekstra lag på gruppens musik.

Med det sagt, så er Don’t Know What’s Cool Anymore et album spækket med ørehængere, og det kan godt være, at Stine, Troels, Rasmus og tre gange Anders ikke længere ved, hvad der er sejt, men de ved i hvert fald, hvordan man laver popmusik, og det er næsten endnu vigtigere.