Aalborg kom for at faa noget og fik det i overflod

Mikael Simpson & Sølvstorm, Studenterhuset, Aalborg

Anmeldt af Esben Suurballe Christensen | GAFFA

Arkivfoto

Gårdagens post-Vega-rust skulle lige bankes af. Tandhjulet skulle lige smøres. Søvnen efter 1-0 sejren til Drillos danske drenge skulle lige ud af øjnene. Og så leverede Mikael Simpson og et landets bedste liveensembler Sølvstorm et brag af en koncert, der fik et jublende studenterhus i Aalborg til at tørste efter mere.

Sidst Simpson og Sølvstorm gæstede Aalborg sammen, havde de Ulige Numre med som support. Der er sket en del i de efterfølgende år. Både med Ulige Numre og Mikael Simpson. En nu anerkendt, dygtig og sjov radiovært på P6 Beat, hvis primære musikalske fokus har været samarbejdet med Jørgen Leth og Frithjof Toksvig i Vi Sidder Lige her, var det altså et godt stykke tid siden, at Simpsons solounivers var blevet luftet i det nordligste nord. Det kunne mærkes. For det godt fyldte Studenterhus var sultne og helt med fra start.

Efter en introducerende ”Slaar Skaar” fik vi den fremragende ”Lad Det Staa”, som vi bestemt ikke kan tale udenom fra 2011 albummet Noget Laant, Noget Blaat, og allerede der var synkron dansestep mellem Simson og publikum. En pardans, der skulle følge hele aftenen.

Der er ingen tvivl om, at Simpson er en fremragende frontmand. Når i stødet. Hurtigere ved havelågen med vid og bid bemærkninger end de fleste i dette land. Er sikker på at medforfatter til ”Narkokys” - og Love Shop-forsanger Jens Unmack gerne vil frasige sig titlen som ”….Danmarks største Manchester United-supporter”. Hvilket fik mange højlydte grin med i kølvandet. Simpson er en mere end habil guitarist. En overbevisende og sikker vokalist. Men for denne signatur sker der altså noget, når han finder mundharpen frem. Det musikalske underlag, den medfører på udvalgte sange er helt deroppe med afdøde Henrik Hall og Johnny Marr kan med det instrument. Og er et perfekt toppen af kransekage-poppen-tilføjelse til det elektroniske organiske live-set-up.

Midt i sættet, efter at Asger Baden, Nicklas Tange og bysbarnet Georg Rune Andersen har udgjort et mere end fremragende backingband bliver Anders Trentemøller hevet på scenen til både stor jubel fra salen og en suveræn udgave af ”Vi Sidder Fast”, og efter den bliver han minsandten også frankeret af Fridthjof Toksvig hvilket medfører tour-de-force udgaver ”Inden Du Falder I Søvn” og ”Du Drømmer Om Et Andet Sted.

Encoret giver os én af Simpsons bedste solosange ”Er du kommet for at faa noget” og den tager ingen fanger. Hvilket en først Simpson-solo-version af ”Set Det Ske” heller ikke gør, inden et fuldtalligt Sølvstorm indtager scenen igen og tager den med helt derop, hvor alting er vægtløst.

Et taknemmeligt studenterhus vil have mere, og som aftenens sidste es får vi en latterligt god udgave af ”Elektronisk Blaa” til at tage os med ud i det nordjyske aftenland. ”Er I stadig fans?.......” spørger en Simpson som afsluttende bemærkning – og dertil må svaret fra Aalborg lyde ”Ja!” Især, hvis det nye album, der har været i støbeskeen længe, snart lander.