Poul Krebs
Ingen Grænser For Kærlighed

Opvarmningsalbum står i skyggen af hovednavnet

Album / Universal Music
Udgivelse D. 28.02.2020
Jan Opstrup Poulsen

Den aarhusianske sangskriver Poul Krebs har altid været en opfindsom mand, når det kommer til udgivelser af album og koncertoptrædener. Så når han fejrer 25 års jubilæum for Små sensationer med en række albumkoncerter, har han besluttet sig for at varme op for sig selv. Og ikke med andre gamle sange, men otte spritnye, som udsendes på minialbummet Ingen grænser for kærlighed.

Og det er lidt af en mundfuld at skulle varme op for. Små sensationer var den med ”Sådan nogen som os” og et definerende album for Poul Krebs. Og for ligesom at gentage historien er det nye album indspillet mere eller mindre live, som det var tilfældet med Små sensationer. Og Ingen grænser for kærlighed er da også essensen af Poul Krebs med et velspillende band og fortællinger fra Aarhus og omegn.

Albummet lægger fra start med den uprætentiøse erindringssang ”Randersvej” om at vokse op ved denne vej i Aarhus. Her skal man nok have boet i Aarhus for helt at forstå betydningen af denne indfaldsvej, men den fungerer også ganske fremragende som en klassisk Poul Krebs, der bruger erindringen til at fortælle en almen historie om at vokse op. Og på den facon er Poul Krebs stadig en ukompliceret sangskriver, der gør det nære til en større fortælling.

Samtidig tilhører Poul Krebs også racen af håbløse romantikere, og når han kalder en sang for ”Ingen grænser for kærlighed”, så mener han det til fulde, og med tryk på omkvædet i udøvelsen, så er det også her, at Poul Krebs rammer loftet i en melodi, der ellers har en klædelig Zydecolyd, som bryder den noget kvælende omfavnelse.

Det bliver skarpere i ”Du bærer på det du har mistet”, hvor ikke mindst Palle Hjorths stringente tangentspil indhegner melodien. Og så står den modne Poul Krebs sig godt ved at fortabe sig i lidt tristesse. Livet er andet end grænseløs kærlighed, og her møder vi en mand, der ser det levede liv i øjnene. En sang der kan give modspil til Små sensationer.

Ingen grænser for kærlighed er lyden af gedigen Poul Krebs, men ud over at være velspillede mangler sangene generelt en skarpere aftegning og noget tyngde for ikke at ende som den mellemvare, som mest af alt kendetegner udspillet.