Helstøbt optræden i halvfuld sal

Simple Minds, Store Vega, København

Helstøbt optræden i halvfuld sal

Anmeldt af Ulrich Lauridsen | GAFFA

”Hvis nogen for 40 år siden havde sagt, at vi ville spille koncerter uden for Glasgow, ville vi ikke have troet på dem. Hvis nogen havde sagt, at vi ville spille koncerter rundt omkring i verden, ville vi ikke havet troet dem. Hvis nogen havde sagt, at vi ville spille to koncerter på én aften i København, ville vi heller ikke have troet dem, men havde de sagt, at vi spille to koncerter, men kun få betaling for en, ville vi have sagt, at det var umuligt. Vi er skotter, for helvede; det vil aldrig kunne ske!”

Cirka sådan italesatte den friske og charmerende forsanger i Simple Minds, Jim Kerr, den spøjse situation, bandet var havnet i på grund af coronavirus-udbruddet og regeringens foranstaltninger for at mindske smittehastigheden. Store Vega var til denne første af to koncerter naturligvis kun halvt fyldt, men heldigvis var Simple Minds fra allerførste strofe på fuld kraft, og i knap to timer kunne et begejstret publikum nyde hit efter hit fremført af et super velspillende band med den 60-årige Jim Kerr i front.

Gruppens turné hedder 40 Years of Hits, og inden Kerr kom på scenen, leverede bandet en flot version af det instrumentale synthpop-nummer "Theme for Great Cities", der fra start varslede om eminent lyd og et band, der ikke holdt sig tilbage, selvom de havde udsigt til fire koncerter på to aftenener (de to i Herning dagen efter København blev dog udsat, mens bandet stod på scenen).

Kerr kom på scenen til andet nummer og høstede et kæmpe bifald både før og efter kæmpehittet "Waterfront" fra albummet Sparkle in the Rain fra 1984, hvor bandet stod på tærsklen til den status som stadion-band, der de efterfølgende år fulgte ikke mindst på grund af et andet kæmpehit, "Don’t You (Forget About Me)", og selvom de steder, Simple Minds i 2020 spiller er væsentligt mindre, er det tydeligt, at Kerr befinder sig som en fisk i vandet, når han står på en scene. Flirtende, storsmilende og energisk (selvom bevægelserne er blevet stivere med årene), men samtidig også med en udstråling af ydmyghed og taknemmelighed. Man er simpelthen i godt selskab med ham, og det smitter åbenbart, for hele bandet udstrålede så megen glæde og overskud, at alle tanker om pandemier for en kort tid gled i baggrunden.

Kerr synger fortsat rigtigt godt og det hørte man i særdeleshed i den fantastiske version af "Belfast Child", der lå som et kunstnerisk højdepunkt midt i det let beskårne sæt, der alligevel sneg sig op på 18 stærke numre. Blandet de allerstærkeste var "Someone Somewhere in Summertime" og "Glittering Prize" fra vel nok Simple Minds allerbedste album New Gold Dream, hvor titelnummeret "New Gold Dream (81-82-83-84)" på vanlig vis afsluttede sættet, inden tre ekstranumre bandt sløjfe på første del af bandets arbejdsdag. Her kunne man høre bandets keyboardspiller Berenice Scott og korsanger Sarah Brown synge "Speed Your Love to Me" sammen, mens Kerr anerkendende stod i baggrunden og nød en kort pause fra scenens front.

Det er nok yderst tvivlsomt, at vi får 40 år mere med Simple Minds, men giv os gerne mindst ti. Man bliver aldrig træt af at synge med på deres sange.

Theme for Great Cities

Waterfront