Niall Horan
Heartbreak Weather

One Direction-dreng er ude med intetsigende toer

Album / Universal Music
Udgivelse D. 13.03.2020
Johanne Nedergaard

”Surely as far as ‘difficult second albums’ go, I’ve smashed it with my timing” skrev det tidligere One Direction-medlem sarkastisk torsdag aften på Twitter, som en kommentar til sin albumudgivelses sammenfald med corona-epidemien. Jeg er træt af at læse irrelevante kommentarer om corona, men jeg tror faktisk, jeg er endnu mere træt af Niall Horans album. Heartbreak Weather er det andet udspil fra Horan, der ellers har haft god succes som soloartist blandt andet med radiohittet ”Slow Hands” fra platin-albummet Flicker.

Der bliver åbnet med titelnummeret ”Heartbreak Weather”, hvor der er Gran Canaria-ferie-guitar og en vokal, der lyder så finjusteret, at den er utroværdig. Hvis det ikke lige er nok, så skal vi også have lidt værtshusskrål med på sidste omkvæd. Det bliver efterfulgt af sange, der desværre både mangler original karakter og et kursus på aftenskolens kurser i sangskrivning. På ”Dear Patience” efterlyser Horan sin tålmodighed, og det samme gør man som lytter, mens man hører på ligegyldig og fraseret ynkesang, der bliver lukket af en malplaceret violin-passage, som måske er et skud ud til hjemstavnen Irland, men det fungerer simpelthen ikke.

Efter den meget langtrukne start er der (heldigvis) et kursskifte på ”Small Talk”, som produktionsmæssigt har meget til fælles med radiohittet ”Slow Hands” med lækre guitarriffs, rå vokal og så det samme værtshuskor, som vi møder tidligere – denne her gang gør det dog ikke lige så meget.

Det klæder Niall at ryste fløde-fraseringerne af sig og skrue bissen på, og det gør han gudskelov et par gange til i løbet af albummets 14 skæringer. ”Nice to Meet Ya” giver associationer til Robbie Williams’ ”Let Me Entertain You”, hvis man virkelig tror på det. ”Cross Your Mind” må også ses som et af de få højdepunkter, hvor vokalen og teksten er kæk, og omkvædet sidder i skabet. På ”No Judgement” lyder det næsten som om, at Horan har pivstjålet både Ed Sheerans produktioner, fraseringer og personlighed – den kunne sagtens have sneget sig ind på Divide-albummet, uden at noget ville have opdaget noget.

Niall, jeg ved godt, at det må være træls med timingen på din albumudgivelse. Men ærligt talt, så tror jeg ikke det havde gjort den store forskel, for det meste af det, du har leveret, er pop, hvor der er blevet kogt suppe på de samme intetsigende metoder alt for længe. Hverken suppen eller dit album kommer til at have nogen virkning på corona-virussen. Bedre held næste gang.