The Pretenders
Hate For Sale

Chrissie Hynde er stadig den mest cool rockkat i byen

Album / BMG
Udgivelse D. 17.07.2020
Jan Opstrup Poulsen

Siger man The Pretenders, så taler man om den nu 68-årige sanger og guitarist Chrissie Hynde, der på fjerde årti holder kursen for sit ultimative rock'n'roll-band. Og på bandets 11. studiealbum Hate for Sale, lyder The Pretenders igen som The Pretenders. Et hårdt huggende rockband, der har fundet tilbage til garagen. Et imponerende vitalt album for et band, der ikke altid har haft gnisten, der skulle antænde bålet.

The Pretenders skrev sig ind i rockhistorien i den første halvdel af 80’erne med deres enkle garagerock, der opstod på asken fra en udbrændt punkscene. The Pretenders skilte sig ud med den seje Chrissie Hynde i stramme jeans og sort læderjakke med punkens fuck you-attitude. Men Chrissie Hynde havde også fornemmelse for den gode melodi og sang med en snerrende sødme. Pigerne syntes, hun var for sej, og drengene var bare solgt.

Den formodentlig ret egenrådige Chrissie Hynde har spillet med The Pretenders i mange forskellige konstellationer, hvor stoffer og død var årsagen til de tidlige udskiftninger. På Hate for Sale har hun hentet den tidlige trommeslager Martin Chambers ind og skrevet sangene i samarbejde med guitaristen James Walbourne. Det er alt fermt produceret af Stephen Street, der bygger videre på Alone fra 2016, hvor The Black Keys' Dan Auerbach allerede havde fået The Pretenders tilbage på sporet.

Albummet lider lidt af, at Chrissie Hynde tydeligvis ikke har så mange skud i bøssen. Til gengæld er der kun et par få flops af de evige rockballader fra hendes hånd. Her er det måske alderen, der gør "You Can’t Hurt A Fool" og "Crying in Public" til stærke kvindelige statements.

Ellers er det den stærkt revitaliserede garagerock, der tegner sangene. De er alle skåret stramt og afleveret med en fart og løb i melodierne. James Walbourne er mere end bare fremtrædende med sit flossede guitarspil, og så er Chrissie Hynde stadig en af de sejeste kvindelige rockvokalister.

Det hele spiller i den indestængte "Turf Accountant Daddy", mens Chrissie Hyndes forkærlighed for den helt tidlige rock’n’roll kigger charmerende frem på "Didn’t Want To Be This Lonely".

Med Hate for Sale er der bestemt en fremtid for The Pretenders' nu klassiske rock og en Chrissie Hynde, der stadig er god for en række stærke statements i sangene.