Fællesskab – hver for sig

The Savage Rose, Train, Aarhus

Fællesskab – hver for sig

Savage Rose har altid hyldet fællesskabet, og er der to plader med dem, som for alvor har samlet folk, er det de storsælgende Dødens triumf fra 1971 og Black Angel fra 1995. Sidstnævnte har i år 25 års jubilæum, og derfor er gruppen draget på turné for at hylde albummet, og så er det jo lidt skæbnens ironi, at fællesskabet for tiden er udfordret af coronarestriktioner og krav om siddende koncerter med afstand. Skilte på Train forkynder, at stolene, der er placeret med en meters mellemrum, ikke må flyttes, men hvis vi kan stå sammen hver for sig, kan vi naturligvis også sidde sammen hver for sig.

Savage Rose er et flittigt turnerende band, og mange sange er gengangere ved deres koncerter. Ved at fokusere på et særligt album får de automatisk rystet sætlisteposen, og i aften kommer vi derfor til at høre sange, som jeg i hvert fald ikke har hørt live siden dengang i 1995-96, selvom jeg har oplevet gruppen mange gange siden da. Det gælder eksempelvis det instrumentale, stemningsfulde åbningsnummer ”Sad Child Ballet”, som er afslutning på albummet, og Savage Rose viser dermed, at de ikke har tænkt sig at spille sangene i den oprindelige rækkefølge. Det kan man så mene om, hvad man vil, men nu bliver koncerten i hvert fald både overraskende og forudsigelig.

Så kommer Annisette ind på scenen, Dan Hemmer sætter i gang på Hammond-orglet, koret alias Naja Rosa Koppel og Amina Carsce Nissen falder ind, Annisette udsender sit karakteristiske hyl, og vi er i gang med Blacks Angel’s åbningsnummer, titelsangen, der blev et stort hit og har været fast indslag ved alle gruppens koncerter lige siden. Det er da også en helt uimodståelig sang, der forener social indignation og livsglæde, og man ærgrer sig lidt over, at man ikke må danse. I slutningen falder pianist Frank Hasselstrøm ind på flygelhorn, en nyskabelse i forhold til den indspillede version, hvilket klæder sangen og viser, at Savage Rose ikke bare har tænkt sig at spille albummet, som det lyder i studieudgaven.

Det giver da også god mening at fortolke videre på albummet, idet Annisette er den eneste af aftenens musikere, der medvirker på Black Angel-albummet. Savage Rose har nemlig gennemgået en del udskiftninger og tilføjelser siden dengang, hvor Annisette og hendes nu afdøde mand, komponist og tangentspiller Thomas Koppel var de eneste officielle medlemmer.

Balladen ”I Need You Baby” bryder atter kronologien og er trods den klichéprægede titel et flot nummer fra det meget vellykkede album, der dog lider en smule under den meget polerede, digitale 90’er-lyd, hvor sangene heldigvis får mere kant live. Jacob Haubjergs dybe bas spiller en fremtrædende rolle i den groovy og reggaeorienterede ”Howling”, og vi får en lille, fin guitarsolo fra Las Nissen i ”Lonely Heart”.

”You’ll Know in the Morning” bliver leveret i en rocket uptempo-udgave i stil med den, bandet har spillet ved de senere års koncerter og sådan, som den er indspillet på 2014-albummet Roots of the Wasteland og altså ikke i den reggaeversion, som findes på Black Angel-pladen. Og så blev den faktisk udgivet første gang i 1978 på albummet Solen var også din i en helt tredje version. Flere af sangene fra Black Angel er nemlig genindspilninger af ældre numre, ligesom det er tilfældet med Roots of the Wasteland. Uanset hvad er det en fremragende sang.

Dansksproget livesjældenhed

Efter syv numre fra Black Angel forlader sangerne scenen, og vi skal altså have endnu et instrumentalnummer. Det bliver den impressionistiske klassiker ”Byen vågner” fra Dødens triumf med elegant, prikkende orgelspil fra Dan Hemmer og piskende trommer fra Anders Holm. Nummeret er begyndelsen til en stribe sange fra andre steder i Savage Roses bagkatalog, et udvalg af sange, der rækker helt tilbage til ”A Girl I Knew” fra det 52 (!) år gamle, selvbetitlede og stadig fremragende debutalbum til titelsangen fra 2017’s Homeless.

Og forbi en anden livesjældenhed, ”Pigestemmer” udgivet i 2001 i forbindelse med Kvindeligt Arbejderforbunds 100 års jubilæum og spillet med smuk flamencoguitar og flygelhorn. Aftenens klareste feministiske standpunkt. Selvom Annisette er blevet noget hæs mere årene, er hendes stemme stadig kraftfuld og nuancerig både i de rockede og de mere afdæmpede sange.

Ingen Savage Rose-koncert finder sted uden en lille tale fra Annisette om at tro på kærligheden, freden og friheden på trods af det onde, der truer os i tiden. Greta Thunberg bliver hyldet, den store Bukke Bruse på den anden side af Atlanten får lidt røg, og så er vi tilbage til Black Angel-tiden med klassikeren ”What Do You Do Now?”, der faktisk også er en genindspilning, idet originalen stammer helt tilbage fra 1972-albummet Babylon.

Og efter ”I Hear Them Coming” fra 2007-albummet Universal Daughter – det første efter Thomas Koppels alt for tidlige død – slutter vi også med en sang fra Black Angel, nemlig Pete Seegers antikrigshymne ”Where Have All the Flowers Gone?” fra 1955 med Annisette siddende på gulvet – til sidst lægger hun sig helt ned, mens hun synger det gentagende ”When will they ever learn” uden mikrofon. Stærkt. Hun tror stadig på fællesskabet, og det smitter.

Der er stadig tre sange fra Black Angel, der ikke er blevet spillet, og dem havde jeg også gerne hørt, men ellers er der ikke meget at udsætte på aftenens koncert, hvor Annisette og band som sædvanlig er i storform, og hvor sætlisten har givet plads til sjældenheder, som er fuldt på højde med klassikerne. Nåja, vi fik da heller ikke ”Wild Child”, som de ellers altid spiller, og som jeg aldrig, aldrig bliver træt af at høre, men det må så blive næste gang. For man har stadig indtrykket af, at der altid er en næste gang med Savage Rose, der nu eksisterer på 53. år – og Gud bedre det stadig ikke har modtaget Danish Music Awards’ Ærespris. Det kan nås endnu!

Se Savage Roses turnéplan på Facebook

Sad Child Ballet

Black Angel