D-A-D
Simpatico

D-A-D: Simpatico

Album / EMI-Medley
Udgivelse D. 11.11.1997
Jan Opstrup Poulsen

Det vakte lettere forbløffelse og et større frafald blandt fanskaren, da D:A:D i 1995 sagde farvel til det gammelkendte koncept og undergik en metallisk renselseskur i form af det tunge og destruktive album Helpyourselfish, der bestemt er langt bedre end sit rygte. Her viste D:A:D sig som et fuldblods rockband, der også kunne spille, som det galdt liv og død. Og for de ellers så glade drengerøve stod den ganske karriere virkelig på spil, da de med rette frygtede at ende som 'det unge Gnags'. Trods formaninger om det modsatte, trak D:A:D med Helpyourselfish det længste strå, da de nu har bevist, at de vitterlig kan spille rock med blod, sved og tårer. Men drengerøvene kan dog ikke klare sortsynet i for store doser og er med Simpatico tilbage på gammel kurs, hvor de musikalske finurligheder igen stortrives. Simpatico er ikke et album, der når forgangs højder, men der er noget herligt befriende over denne klassiske D:A:D-rock, hvilket uvilkårligt hænger sammen med den hårde rockscenes himmelråbende mangel på distance til egne kvaliteter - eller mangel på samme. Humor har altid været forløsende, og det er D:A:D's rette element. På Simpatico dyrkes den særegne D:A:D-stil, hvor titelnummeret er kendingen, åbningsnummeret Empty Heads det melodiøse D:A:D og den fortræffelige Cloudy Hoursdet hårdtslående D:A:D. Ellers byder Simpaticoogså på en række klassiske D:A:D-ballader, så alt er, som det skal være. D:A:D lever derfor helt op til forskrifterne med en kaskade af.ørehængere, der måske når lige lovlig meget rundt i.hjørnerne, men ovenpå metalterapien er det også lyden af et tilnærmelsesvis genfødt band - dog genfødt i datid. Alligevel spejder Simpatico også en smule fremad. Midt i galskaben fornemmer man nemlig en mere voksen indstilling til tingene, og set fra den vinkel, er Sympatico også lyden af et band, der er ved at finde sig et mere fast ståsted i tilværelsen. Albummet er absolut bandets mest modne udspil, hvor de formår at udnytte de mange let - og dyrtkøbte erfaringer, som tiden har budt på undervejs. Det er svært at forestille sig en dansk rockscene uden D:A:D, men med Simpatico kan man sove forholdsvis roligt om natten. The boys are back in town!