Bob Dylan
Shadow Kingdom (koncertfilm)

Et stærkt værk i egen ret

Film / Veeps
Udgivelse D. 19.07.2021
Espen Strunk

Når regnskabet engang skal gøres op over COVID-19, må man – i al respekt for pandemiens mange dødsofre, samfundsøkonomiske konsekvenser og så videre – konstatere, at undtagelsestilstanden trods alt har resulteret i et par væsentlige værker på den kulturelle front. I foråret fik vi Nick Caves corona-album, Carnage. Og sent søndag aften dansk tid var der så nyt fra Bob Dylan, i skikkelse af den med spænding ventede online-broadcast Shadow Kingdom.

Sidst, den ellers evigt turnerede Dylan stod på scenen, var i december 2019. Siden har han udgivet det mesterlige og stærkt kritikerroste album Rough & Rowdy Ways. Men i Shadow Kingdom kan man se frem til at høre Dylan med nyt band fremføre et udvalg af ”The Early Songs of Bob Dylan”, som det har forlydt i det i øvrigt sparsomme PR-materiale op til søndagens stream.

Klokken 23.10 dansk tid bliver spændingen så endelig forløst, og her er lagt i ovnen til en overraskelse, hvis man har ventet en regulær koncertoptagelse og et sæt af velturnerede klassikere fra den 80-årige legende. Med sine 50 minutter er Shadow Kingdom snarere en stemningsfuld serie musikvideoer, hvor Dylan folder en samling nyfortolkninger af gamle sange ud i en surrealistisk, amerikansk noir-scenografi med klare mindelser om David Lynchs univers.

Der spilles tydeligvis ikke live – og publikum er ikke begejstrede fans, men derimod statister og skuespillere, som i et tilrøget barmiljø tilbagelænet betragter Dylan og et tæt, lille band levere i alt 13 overraskende udpluk fra bagkataloget. Her er ingen sange fra sidste års album: nyeste sang på sætlisten er ”What Was It You Wanted” fra ’89, der tjener som en meningsfuld påmindelse om, at den drømmeagtige, post-apokalyptiske vibe ingenlunde er noget nyt hos Dylan.

Resten af sættet er plukket fra perioden fra midten af tresserne til starten af halvfjerdserne – rearrangeret til et akustisk band uden trommer og med flere ændringer i teksterne. Det står hurtigt klart, at Dylan har rystet sangposen: Vi får en fantastisk ”Forever Young”, muntre ”To Be Alone with You” fra Nashville Skyline har fået helt ny tekst, og hertil kommer overraskende indslag som ”Wicked Messenger”, ”Queen Jane” og ”Tombstone Blues”, inden punktum sættes med en stemningsmættet ”It’s All Over Now, Baby Blue”.

Det er nogle andre sange, end Dylan sædvanligvis har på repertoiret og fremførelsen er ualmindeligt stærk – ikke mindst vokalt. Dylan har sjældent sunget bedre, og i sin helhed står Shadow Kingdom tilbage som mere end blot en streamet koncert: Den er et lægende lydomslag for en foruroligende tid, og et værk i egen ret fra en mester, som stadig er i sin helt egen liga.

Filmen kan ses for 28,75 dollar på Veeps.com frem til og med mandag den 26. juli klokken 09.00

When I Paint My Masterpiece
Most Likely You Go Your Way