De Efterladte
Skrevet i sand

ANMELDELSE: Stadig i særklasse på fremragende femmer

Album / Melodika
Udgivelse D. 24.09.2021
Espen Strunk

Man fornærmer næppe nogen ved at påpege, at Peter H. Olesen aldrig har opnået det store, folkelige gennembrud herhjemme. I min bog har den nu 59-årige sangskriver og forfatter imidlertid altid stået som en af de allerbedste på modersmålet – ikke mindst i årene med Olesen-Olesen, hvis plader udgjorde en central del af soundtracket til mit eget (mildest talt) bittersøde ungdomsliv i Aarhus i 00’erne.

Det er ved at være noget tid siden nu, og det er efterhånden blevet til mere end ti år og en håndfuld album med De Efterladte – Olesen selv, den mangeårige musikalske makker Michael Lund på diverse strengeinstrumenter og i tiltagende grad også Boi Holm på diverse elektronisk udstyr.

Skrevet i sand er gruppens femte og fremragende udspil, hvor et langt livs erfaring og refleksioner forløses i en serie prunkløse, livskloge tekster. Vemod og melankoli har altid løbet lige under (eller over) overfladen i Olesens oeuvre, men de senere år har der sneget sig en del mere lys og lethed ind i tekstuniverset. Som her i titelnummeret, som er klassisk Olesen:

”Himlen låner sin farve til havet i dag, og verden er i vater / Vi ligger ned og kigger op og forstår, hvor lidt vi fatter / Himlen er høj i dag, blå og uden en sky / Vi børster sandet af og går tilbage til vores by / Høj himmel, langsom musik / dagen står skrevet i sand”.

Både her og mere overordnet bringer Skrevet i sand behagelige mindelser om Olesen-Olesen. Måske fordi Lund har samlet sin lap-steel op igen efter længere tid, måske fordi De Efterladte her giver de litterære vignetter lov til at løfte sig fra spoken word-formatet og blive til regulære sange. Under alle omstændigheder er resultatet fremragende og cementerer, at De Efterladte stadig er i særklasse.