Janet Jackson
The Velvet Rope

Janet Jackson: The Velvet Rope

Album / Virgin
Udgivelse D. 11.02.1998
Henrik Bæk

Med en rytmisk rejse gennem tid og rum er Janet med det kendte efternavn.Jackson tilbage med albummet The Velvet Rope, der viser den.31-årige sangerinde fra hendes måske mest intime og.eksperimenterende side. .Cd'en er tilegnet de mange, der på en eller anden måde er sat.udenfor systemet, føler sig ensomme og forfulgte, og kunne i princippet.være tænkt som et forsvar for hendes storebror Michael Jackson, der.ofte er genstand for mediernes bevågenhed. Om hun selv er løst fra.fløjlsrebet, der for Janet Jackson symboliserer det bånd, som skal.klippes over, for at de inderste sindsstemninger kan slippes fri, er.svært at forholde sig til. Musikalsk hersker der ikke tvivl om Janets.frigjorthed, idet The Velvet Rope under alle omstændigheder er en.hyldest til det rytmiske univers, som Janet bestemt er en vigtig del af. Cd'en.swinger ufortrødent fra solide soulgrooves, fed funk, disco, hip hop,.swing beat og R&B og overrasker ved hver gennemlytning, idet lydindtryk,.som man ikke opdagede ved første gennemlytning, pludselig.åbenbarer sig for én. .Producerparret og multimusikerne Jimmy Jam og Terry Lewis har på The.Velvet Rope's ikke mindre end 23 sange og interludes præsteret et.modigt eksperimenterende rytmisk sammenkog af forskellige musikgenrer med dybe.solide basgange, synkoperede percussions og uforudsigelige trommeprogrammer.tilført Janets til tider hviskende og smukke stemme som et ekstra.instrument..På radiohittet Got 'til It's Gone svinger Q-Tip fra A Tribe Called.Quest rapstokken henover Joni Mitchells samplede stemme og Janets lyse vokal,.ligesom der på My Need fyres op med lækre bossa nova-rytmer.og sensuelt inciterende percussions. Check endvidere det forførende.Rope Burn, hvor Janet åbent bekender sig til bondage og andre.seksuelle lege samt Free Zone, der er en hyldest til alle, der.træder udenfor normerne. Selvom arrangementerne til tider kan kede.lytteren med sin altid perfekte timing og overvældende lydbilleder,.så kan man ikke undgå at blive revet med af cd'ens gigantiske.rytmeforum, hvor Janets stemme og de musikalske takter skiftevis strammer og.løsner lytterens eget fløjlsreb.