Onsdags-eskapisme med dansk synthpops spirit animal

Jærv, Posten, Odense

Anmeldt af Adam Bouttai | GAFFA

Det er en besværlig opgave for selv farlige rovdyr at nedlægge spillestedet Posten på en onsdag aften. En jærv er ellers et af dyrerigets mest badass dyr. Dens hugbid kan smaske sig igennem en permafrossen ulv, og så kan den slæbe sin egen vægt i mangefold. De imponerende bænkpres-egenskaber skal her til aften vise sig ekstra nødvendige for at sikre, at det talsvage publikum trækkes ind i den musikalske hule.

20:45. En flydende sample fra vellydens syntese-kartotek indhyller spillestedet på en til-lejligheden opbygget mini-scene.  Duoen Jærv bestående af Amanda Glindvad og Mathias Smidt entrerer flankeret af deres tre-personer store backing band. Hihatten slås an af Malte Aarup-Sørensen, mens Tobias Kaastrup Nielsens Moog basanslag runger varmt. "Fodspor ingen ejer" lander med dansable synkoper, flydende Prophet 6-synth-synteser og punchy bas. Smidts vokal rammer fornemt lydbilledet, og fingrene kan med en iturivende guitarsolo ikke undsige sig at have begået en kæmpe åbner.

Skud-ud til aleneheden
Nattevisen "Når byen sover" dedikeres af Glindvad til "aleneheden". Man får lyst til at istemme dette skud-ud med fuldstændig publikumsindlevelse. Skæringen fra det spritnye dobbeltalbum Skud er tilsat fine mængder tråd og gedigne lilletromme-rolls i denne feel good-garant. Lydbilledet smækkes straks over i tungere territorium på "Skurk" fra 2016 debutudgivelsen Dit hav. I symbiotisk velklang med korsanger og synth-pianist Cecilie Trolle lander Glindvads duetstykker med enigmatisk kraft tilsat teatralsk lyssætning. Et flot a cappella breakdown cementerer vokalens narkotiske effekt – rigelige mængder af afhængighedsskabende betagelse i øregangen er ganske uundgåeligt med Glindvads stemme i æteren.

Et drømmende Strat-hook serveres fra Smidt, mens der er triple-op på vokaler badet i lige dele rumklang og weltschmerz. "Et andet liv" præsenteres ganske anderledes end originalforlægget, hvor der er skruet ned for den Stranger Thingske synth og op for et mere grungy guitarbårent udtryk.

"I staver" får hurtigt opbygget et bastant lydtæppe under et kraftfuldt four on the floor beat og lyriske spidsfindigheder. Benny Andersen-finurlighed i grunge-mode med stroboskopknappen sat på højeste frekvens ender med at blive min samlede opfattelse på denne fornemme levering. "I staver" er på mange måder et nummer, der er umuligt at snooze sig igennem.

"Kun lys" fortsætter med en fræk funk basrundgang. Tracket kræver dog i den optimale verden svedige folkemængder, hvor selv de mest krasse antiperspiranter ikke kan modstå vandsøjletrykket. Der er vi på ingen måde i dag. Både nummer og band vil dog med al sandsynlighed være garanter for dette i fremtidige forsamlinger. Sangen efterlader i hvert fald sit publikum i uimodståelig solo-dans, mens beton-gulvtæppet gennemrystes af bas.

Giganter in-the-making
"Det ville ikke være særligt smukt" rammer med tung intensitet strippet for modulerende-digitalisering på vokalen. Glindvads fraseringer er flydende formfuldendte og vinder skylags-let sine lyttere med falsetter og vibrato-stykker, der aldrig er overgjorte.

"Det næste rum", danner koncertens naturlige følelsesmæssige højderyg. Det er den type nummer, der afspejler giganter in-the-making. Tilbage sidder jeg fuldstændig hovedrystende. For hvordan kan så meget vellyd tilfalde så få mennesker i landets tredjestørste by? Det er noget nær forrykt. Jærv er kommet med deres absolutte A-game.

Generelt er synkope-arkitekturen Jærvs force. Pop-dansefesten er altid inde for overskuelig publikumsrækkevidde. Højhastigheds hihat rolls og en insisterende four on the floor stortromme er gennemgående elementer til at sikre festen. Samtidig er bandet i live-format radiosleben popperfektion med masser af modspil, så det aldrig bliver kedeligt – ja, taburetten har mange ben at stå på – men fast står den – også når basniveau skaber rystelser helt ind i knoglemarven.

Akustisk vibrato-blær rammer på "Giv mig mere" inden den ordinære spilletid afrundes af "Okay okay". En insisterende basgang, og nænsomme akkordprogressioner danner rammen om et nummer, hvor det i høj grad kan mærkes i marv og ben, at noget er på spil.

Minimumsværdier for maksimal ravage
Encore-sekvensen påbegyndes af “For hjertet er livet enkelt”. Den 80’er-popperfekte skæring er svær at have nogen indvendinger eller hovedrystelser imod – blot hofterystelser. Albumlukkeren “Domino” lukker og slukker med frækt guitarriff og tillagt da-da-da kor gør dette til en voldsomt stærk afslutter. Smidt og Kaastrup kan funke det sidste ud af strengeinstrumenterne, inden der takkes af efter 70 minutter.

En energisk koncertgænger får brølet: “Den sang havde mindst tre flere omkvæd i sig”. Det har han vist rigtig meget ret i, og mon ikke at mere talstærke publikummer får en rundgang ekstra på husets regning.

Små 25 mennesker samlet på et spillested klokken lidt i ni – der er nærmest flere i Føtex-køen på dette tidspunkt. Når den matematiske koncertformel kræver mindsteværdier for at opnå magi, så bliver det andetsteds i riget, at Jærv kommer til at skabe størst ravage.

Det ændrer dog ikke ved bandets høje kvalitet. Jærv er et band med så meget rotationspotentiale i sange-på-hjertet-segmentet. Meget kan altså tyde på, at dansk synthpop er på vej til at blive repræsenteret af sit helt eget spirit animal.

Noras Have ****
Nora Dalum åbner Postens scene akkompagneret af trommeslager og guitarist Gustav Brønnum samt Oliver Hingel på guitar og synth. “Amarbro” indfinder midtvejst på nærmest spoken word territorium med musikalsk legesyge, der efterlader æteren sitrende. “Røde Sol” leveres med fremragende indestængt punch, selvom det fremragende track nu mangler originalens blæser-element, men hold da op et freaking fedt track. “Nu starter vi” afslutter med en vokal, der igennem 25 minutter i den grad har skåret sig igennem Odense. En fantastisk stemme og et bagkatalog, der bare skal polstres yderligere. Noras Have sikrer et bundsolidt support act, der kun kan efterlade lytteren overbevist om, at den vokal kommer til at fylde meget større scener op med lyttende sjæle i årene, der kommer.

Jærv fortsætter Skud-touren i november måned. Du kan give skud ud til Jærv d. 7. på Radar i Aarhus, d. 8. på Tusindfryd i Aalborg samt københavnske Lille Vega d. 22.

Jærv sætliste:
"Fodspor ingen ejer"