Wolfmother
Rock Out

Klassisk hardrock, velegnet til bilkørsel

Album / None / Distrokid
Udgivelse D. 12.11.2021
Alexander Hemstedt

Wolfmother med sin mastermind Andrew Stockdale bliver ved og ved – for knap to år siden udgav han sit seneste album, Rock’n’Roll Baby. Også det nye album Rock Out udgives igen udelukkende digitalt, da Stockdale gerne vil mindske sit CO2-fodaftryk. Derudover har Stockdale udtalt: "No label, no distributor, no manager, local band, no pre-order or eight month setup and a 19 year old engineer who’s now 20." Dette vidner om et bevidst valg, der er blevet truffet. Vi får 10 numre med en samlet spilletid på knap 31 minutter.

Pladen står, ligesom alt andet i de sidste to år, i pandemiens tegn, og Stockdale var netop nødsaget til at håndplukke sine studiemusikere i lokalområdet omkring sin hjemby Brisbane i Australien. Andrew Stockdales Wolfmother kan i forlængelse af dette eksempelvis sammenlignes med Tobias Forges band Ghost, hvor også Stockdale hyrer forskellige gæste- og studiemusikere til at indspille album eller tage på turné med ham. Alle rettigheder til sangene, ligesom på alle Wolfmother-plader, er Stockdale alene, med få undtagelser. Derfor er Stockdale også gået tilbage til at udgive albummene under Wolfmother-navnet frem for under sit eget navn, da det simpelthen giver flere afpilninger på streamingplatformerne.

Den første sang ”Feelin’ Love” starter med et typisk Stockdale-riff, der også minder om et typisk Black Sabbath-riff og en sangstemme i den mindre doom-agtige ende af Sabbath-spektret. Det samme gælder albummets andet nummer og titeltracket, ”Rock Out”. Her er der tale om to straight-forward-rock numre på omkring to minutter hver. Tredje sang, ”Upload” har en lækker ”feel-good-vibe” i omkvædet. ”Higher” er i den lidt tungere ende, giver igen mange Black Sabbath-associationer og kunne lige så godt være blevet udgivet i 1970’erne.

”Outside” har en lidt overraskende Oasis-vibe i omkvædet, hvor riffene sagtens kunne have været fra Noel Gallagher. Det fungerer dog meget fint og giver en god stemning.

Naturligvis er der et godt stykke vej til ”de gode gamle” Wolfmother-tider i 00’erne, hvor plader som debutpladen og Cosmic Egg var rigtig stærke album. Rock Out er et godt album, der giver os lækker rock uden så meget pis i disse pandemi-tider.

Et af albummets sidste numre er ”Ego”, hvor Stockdales komposition er i mid-tempo, og sangstemmen køres igennem effekter, mens han fortæller sangens historie.

Afslutningsnummeret ”Walking” har et af de stærkere riffs på albummet, og dermed ender vi samlet på fire GAFFA-stjerner. Et solidt album, der blandt andet fungerer rigtig godt, når man kører bil.