The Savage Rose
Tameless

The Savage Rose: Tameless

Album / Mega / Edel
Udgivelse D. 23.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

I den danske musikpresse har der i de sidste par år været en.stærk trang til, at overdrive Savage Rose's store betydning for den.danske musikscene. Det bunder i bandets internationale opblomstring i.begyndelsen af 70'erne og den udødelige klassiker Dødens.Triumf. Men efter at Savage Rose sagde nej tak til den store guldrandede.kontrakt i USA, og kastede sig over de marxistisk-leniniske kampsange, blev de.totalt ignoreret på den danske musikscene, og betragtet som en flok.godtroende fjolser. Et band, der havde tilladt sig, at undsige sig.international berømmelse og markere det musikalske Danmark på det.internationale musikkort. Den var en tand for skrap for en musikbranche, der.måtte vente årtier på pampersbandet Aqua for at få.deres hedeste drømme opfyldt..Godtroende fjolser var de bestemt, men Anisette og Thomas Koppel overlevede i.kraft af deres jernvilje og tro. De overlevede ikke kun med samvittigheden i.orden, men også som orkester og en institution i dansk musik, om man.ville kendes ved dem eller ej..Overraskelsen var derfor til at tage og føle på, da de.sænkede de knyttede kampnæver og udsendte deres kommercielle.comeback Black Angel i 1995. Et album, der var produceret i fjendeland.og indspillet med en række fremtrædende amerikanske studiemusikere..Med en stribe fænomenale hits tog Black Angel pusten fra de.fleste, og branchen savlede over, at have fået deres guldkalv tilbage i.levende live..Med opfølgeren Tameless har de fået tilføjet et.internationalt korrekt The til deres navn, men har ellers skruet lidt.ned for de mest kommercielt kalkulerende anslag. Tameless har.forgængerens sublime lyd, men griber med større kraft om hjertet i.en harmonisk produktion. Tempoet er blevet mere menneskeligt, fordi det er et.søgende album, der vil andet end lave fortræffelige hits. Det er.også kompositioner, der totalt overgiver sig til Anisettes ubeskrivelige.vokal. På forunderlig vis føjer vores absolut eneste.internationale sangerinde nye facetter til hendes i forvejen imponerende.vokalregister. Anisette er en sangerinde, der ikke kan synge for sjov. Det skal.være med livet som indsats, hvilket hun gør overbevisende gang.på gang. .Kompositionerne er typiske Thomas Koppel. Med sin klassiske skoling har han.dramaet i sin hule hånd, og har atter kaster sig over de fremmeste.produktionsformer i Los Angeles, hvor parret har slået sig ned. Det er.ikke fordi, at Thomas Koppel gør sig de store musikalske landvindinger..Det kan stadig høres, at hans musikalske svendestykke er.Dødens Triumf, der altid titter frem i hans flotte og meget.originale kompositioner. På Tameless har han tydeligvis holdt lidt.igen for at give fuldt råderum til Anisettes vokal og selv kredset om sin.inderste musikalske forståelse. Resultatet er i al sin enkelthed et.gribende album.