Luciano
Messenger

Luciano: Messenger

Album / Island Jamaica / Universal
Udgivelse D. 24.06.1999
Henrik Bæk

Luciano, der lyder det borgerlige navn Jepther McClymont, er født og.opvokset i den lille fattige landsby Davey Town i Manchester, Jamaica, hvor han.i en ganske tidlig alder begyndte at synge i det lokale kirkekor. Tidligt.opdagede man Lucianos store sangtalent, og han debuterede i 1992 med singlen.Ebony & Ivory. Siden da har Luciano gennemgået en.nærmest kometagtig karriere indenfor den jamaicanske musikbranche, hvor.han i januar ved den eftertragtede Rockers Award-uddeling blev kåret til.Jamaicas bedste sanger. Sidste år udgav han cd'en Where There Is.Life på Island Jamaica, som må regnes for en af 90'ernes bedste.reggaeudgivelser..Forventningerne har derfor været store til udsendelsen af hans nu fjerde.cd. Men det lader til at Messenger indfrier alle forventningerne..Luciano's reggae er skabt af kærlighed til Jamaicas musikarv, og med hans.unikke evne til på ny at placere kulturelle og sociale emner på.verdens dagsorden, ser han ud til at følge i sporet på sine.jamaicanske forbilleder på den internationale musikarena. .Never Give Up My Pride, Over The Hills og Carry Jah Load fra.cd'en vidner om Lucianos stærke tilhørsforhold til.Rastafaribevægelsen og Jamaica, men cd'en rammer tillige internationalt.såvel tekst- som musikmæssigt, hvilket den globale hyldest til.livet i det medrivende bossanovanummer Life samt den smukke ballade.Mama er beviser på, at Luciano mestrer den bevidste roots reggae.til fuldkommenhed, kan man blandt andet opleve på titelnummeret, der med.et sejt vuggende beat gør det umuligt for lytteren at sidde stille..Cd'en er flot produceret af en af Jamaica's mange fine producere nemlig Philip.Fatis Burrell, der hidtil mest har været kendt for sit samarbejde med Ini.Kamoze, Beres Hammond og Cocoa Tea. Island Jamaica har med pladekontrakten med.Luciano gjort et scoop, idet han tilsyneladende besidder de evner, der.gør ham til noget ganske særligt, og med Messenger har.Luciano løftet reggaemusikken til et niveau, som mange ville have troet.umuligt for blot få år siden..Jeg glæder mig allerede til hans næste udgivelse!