Lars Lilholt Band
Masai

Lars Lilholt Band: Masai

Album / CMC
Udgivelse D. 02.06.1997
Jan Opstrup Poulsen

Den glade sangskjald Lars Lilholt holder på sit nye udspil fast i de gode gamle dyder. Masai byder på en række korrekt fodformede sange, der har titler som Gør Hvad Dit Hjerte Fortæller Dig og Jesus - Muhammed Og Buddha. Lars Lilholt er fuld af gode løftede pegefingre både hvad angår.næstekærlighed og verdenspolitik. Det må man bestemt tage hatten af for i en tid, hvor politisk korrekthed handler om at snakke udenom, men når Lilholts lystige spillemænd skråler "Kina voldtager Tibet" i omkvædet på Dalai Lama, så forekommer det ellers sandfærdige budskab ganske utroværdigt. På denne facon spænder Lilholt ben for sig selv, hvis han ikke foretrækker at tale til en lille indforstået personkreds, og Lilholt har bestemt tidligere vist potentiale til at være nationalskjald. Der kan ikke herske tvivl om, at det talte ord fylder meget hos Lilholt, men i modsætning til mange andre tidligere agiterende sangere har Lilholt altid haft kroppen med i musikken, og undervejs kandideret til det eneste seriøse bud på en dansk folkrocksanger. På Masaiholder de folkemusikinspirerede melodier sig længst, og her er Lilholt stadig på vinderkurs. Men denne gang falder Lilholt for fristelsen til at lukke de så politisk korrekte verdensrytmer ind i sine sange, hvilket bestemt ikke klæder dem. Kombineret med en lige lovlig syntetisk lyd bliver sangene både klæbrige og uvedkommende. I sidste ende gør de farverige inspirationer Masai til et stilforvirret album, hvilket i Lilholts univers nok skal opfattes som mangfoldighed.